Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mörk höst för landsortspress

Publicerad: 30 Oktober 2012, 10:21

Landsortspressen tappade annonsintäkter rejält under tredje kvartalet. Det visar nya siffror från IRM.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den totala reklammarknaden gick back 4,6 procent perioden juli till september jämfört med sammat tid ifjol. Vilket främst beror på att print tappar men också på att tv backat något. Det visar kvartalssiffror från Institutet för reklam- och mediestatistik (IRM).

Totalt omsatte reklammarknaden 6,7 miljarder kronor under perioden.

Landsortspressen tappade 17,2 procent av sina annonsintäkter jämfört med samma period 2011.

Storstadspressen tappade 14,8 procent och kvällspressen 4,6 procent av sina annonsintäkter.

Tv-reklamens tillväxt stannade på knappt 1 procent under kvartalet. Vilket beror på att septembersiffrorna visade på ett minusresultat med 4 procent.

För första gången sedan första kvartalet 2010 är nu tillväxten för den samlade internetannonseringen ensiffrig. Sök har dock en stark tillväxt på 25 procent för perioden. Det som drar ner siffran är bannerannonseringen som har en tillväxt på 1,2 procent jämfört med samma tid 2011.

Tidigare har IRM:s siffror pekat på en marginell tillväxt för både 2012 och 2013. I december ska prognosen revideras. Inte minst ett stort antal negativa BNP-prognoser pekar på att siffrorna kommer att skrivas ner.

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.