Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Morgontidningarnas sajter ökar annonsintäkterna

Publicerad: 3 Maj 2010, 08:34

Annonsintäkterna för tidningssajterna ökade med 11 procent första kvartalet 2010, visar TU:s internetbarometer som redovisar intäkter för 60 morgontidningssajter.


Landsortstidningarnas sajter ökade med 13 procent och storstadstidningarnas med 9 procent jämfört med samma period 2009.

Totalt uppgick annonseringen till 103 miljoner, varav landsort 58 miljoner och storstad 45 miljoner kronor. Kvällstidningssajternas annonsintäkter redovisas inte.

Morgontidningssajterna återhämtar nu delar av de annonsintäkter de tappade under förra året. Den positiva vändningen kom visserligen redan under sista kvartalet förra året, men som helhet var krisåret 2009 ett mycket negativt annonsår för morgontidningssajterna. Under 2009 minskade morgontidningssajternas annonsintäkter med 12 procent, men det sker nu alltså en återhämtning, säger Fredrik Rogberg, analyschef på TU i ett pressmeddelande.

TU:s internetbarometer redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter.

Nedan: Linjediagram och procenttabell:

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.