Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Morgontidningarna ökar på nätet

Publicerad: 4 Maj 2012, 07:08

Första kvartalet ökade de annonsintäkterna med 17 procent jämfört med samma period i fjol, enligt TU:s Internetbarometer.


Annonsintäkterna uppgick till 120 miljoner, varav storstad stod för 70 miljoner och landsort för 50 miljoner. Båda kategorierna ökade.

Ökningen började redan sista kvartalet ifjol då båda medieslagen ökade kraftigt. Fortsätter tillväxten kommer morgontidningssajternas annonsintäkter å långt över en halv miljard kronor helåret 2012.

Fotnot: TU Internetbarometer görs i samarbete med IRM och redovisar nettointäkter från mer än 60 morgontidningssajter. (Ej kvällspressajter). Kvartalssiffrorna är reviderade retroaktivt, då två undersajter till en av storstadstidningssajterna är avknoppade och därmed inte längre skall inbegripas i statistiken. Beslut om detta har tagits i samråd med IRM. De borttagna sajterna utgjorde lite mer än 10 miljoner i annonsintäkter för första kvartalet 2011.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.