Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Morgonpressens sajter tappar annonsintäkter

Publicerad: 2 September 2009, 09:13

Andra kvartalet tappade såväl storstads- som landsortspressens sajter annonsintäkter. Totalt minskade försäljningen med 16 procent jämfört med årets första tre månader.


Ämnen i artikeln:

IRMTU

Landsortspressen har haft en stadig ökning under flera år. Men för första gången är det nu röda siffror. Andra kvartalet minskade intäkterna med fem procent.

För storstadspressen var tappet 21 procent, vilket är en förbättring med tio procentenheter jämfört med första kvartalet.

Totalt minskade annonsintäkterna med 16 procent andra kvartalet. För första halvåret är minskningen 18 procent, att jämföras med den totala nätannonseringen som enligt IRM var i det närmaste oförändrad.

För tredje kvartalet har dock TU:s branschanalytiker Fredrik Rogberg en viss otimism:

– Då möter vi för första gången lite sämre siffror.

Ämnen i artikeln:

IRMTU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.