Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Morgonpressens digitala annonsintäkter ökar

Publicerad: 16 november 2017, 12:31

Svenska sedlar. Foto: Riksbanken

Under tredje kvartalet ökade morgonpressens digitala annonsintäkter med 8,2 procent jämfört med samma kvartal i fjol. Storstadspressen uppvisar sin största ökning på länge.


Ämnen i artikeln:

TU

Investeringarna i storstadspress ökade med 8,9 procent till 10 miljoner kronor och investeringarna i landsortspress med 7,4 procent till 90 miljoner kronor. Det visar ny annonsstatistik från branschorganisationen TU – Medier i Sverige.

Morgonpressen totalt ökade därmed med 8,2 procent till 191 miljoner kronor.

– Den digitala tillväxt som vi såg under föregående kvartal har fortsatt och dessutom förstärkts under tredje kvartalet. För storstadspressens del har vi inte sett lika höga och positiva tillväxttal sedan början av 2016, säger Tobias Lindberg, chefsanalytiker TU.

Annonsintäkterna från print minskade med 8,7 procent under perioden, vilket var ett mindre tapp än samma kvartal i fjol.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

TU

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.