Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag26.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Morgonkollen: Frågorna Expressen inte ville svara på

Publicerad: 16 December 2010, 06:14

Medievärlden fick inte svar på sina frågor om Ulf Nilssons krönika i Expressen. Däremot fick vi en allmän kommentar.


Ämnen i artikeln:

Expressen

Medievärlden sökte Expressens tf. ansvarige utgivare Per-Anders Broberg på telefon under gårdagen, till slut maila vi fyra frågor:

1. Representerar Ulf Nilssons krönika Expressens linje?
2. Läste du och diskuterade ni krönikan innan den publicerades?
3. Kan krönikan påverka läsarnas förtroende för Expressen?
4. Vilket ansvar har Expressen för de stämningar som kan piskas upp av krönikan?

Följande kommentar var det svar vi fick:

Ulf Nilson är krönikör i Expressen. Han skriver varje tisdag. En krönikör har stor personlig frihet att inom ramen för tryckfrihetsförordningen  skriva personligt och engagerande, en krönikör ska väcka känslor. Detta har Ulf Nilson gjort i Expressen i många år och hans läsare känner honom som engagerad i frågor kring utrikespolitik och ett svenskt samhälle i förändring.

Vad gäller tisdagskrönikan kan jag konstatera att jag som utgivare inte behöver dela Ulf Nilsons åsikter det gör jag inte. Ulf Nilsons åsikter behöver inte vara Expressens det är de inte. Men som utgivare kan jag ändå publicera Ulf Nilsons krönika och det gjorde jag.

Krönikan publicerades i tisdagstidningen och lades ut på nätet vid tisdag lunch. Våra första reaktioner kom först ett dygn senare.

Idag skriver Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, precis hemkommen från en semesterresa, på sin blogg: ”Det här måste jag förstås kommentera i bloggen, men efter en lång resa med buss och färja och flyg och taxi ska jag först sova och sen läsa in mig.”

Han skriver också: ”Jag ska återkomma och utveckla mig om vad som får och bör publiceras i Expressen, men det kan knappast råda någon oklarhet om Expressens historia och engagemang emot främlingsfientlighet det finns till och med fastslaget i tidningens publicistiska idé.”

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Expressen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.