Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag29.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Momsfrågan en nöt för public service-utredaren

Publicerad: 15 Februari 2008, 12:31

- Jag är ganska nöjd med det jag ser och den utveckling som sker. Det jag är mest orolig över är att vi inte ska kunna fatta ett demokratiskt beslut med alla förändringar som sker i medievärlden.


Så sammanfattade  regeringens public service-utredare Rose-Marie Frebran sin syn några månader innan utredningens betänkande är klart och blir offentligt.

Hon liksom public service-bolagens tre vd:ar Kerstin Brunnberg, SR, Eva Hamilton, SVT och Christina Björk, UR, deltog i den utfrågning som avrundade årets public service-dag.

– Det stora medieutbudet är i sig en utmaning, sade Rose-Marie Frebran med tillägget att ”där har public service kvaliteter som hävdar sig väl”.

Hon gläntade inte mycket på dörren till utredningsarbetet men sade att hon var fast besluten att klara ut momsfrågan för bolagen. Momsen, som nu  inte är avdragsgill, innebär, förklarade SVT-chefen Eva Hamilton, ”en spärr för att använda den externa marknaden”.

Och när det gäller var public service ska finns hänvisade utredaren till direktiven.
– Tänker vi framåt så är det helt nödvändigt att den finns i mobilen och på webben.

Sagt under utfrågningen:
Eva Hamilton:
– Vi har ingen sätt att ta betalt när public service läggs ut på nya plattformar.
– Kommersialiseringen är oroande. Det går i dag inte att köpa en produktion utan att det finns produktplacering. Det är en ekonomisk börda att vara så rena som vi är.

Kerstin Brunnberg:
– Man måste komma fram till en bra finansieringsform.

Christina Björk:
– Vi förstår inte i dag hur ungdomar tar emot medier.

De tre vd:arna skakade samfällt på huvudet åt den sammanslagning av public service-företagen som förra tv-chefen Christina Jutterström föreslog på DN Debatt i början av veckan.

Däremot ska en gemensam public service-webb  inte uteslutas.
– På lång sikt kommer vi att jobba ihop för att plattformarna flyter in i varandra, sade Eva Hamilton.

Det kan också bli tal om gemensamt hus och gemensam adminsitration och produktionsorganisation, vilket skulle spara runt 100 miljoner.
– Men med skilda bolag blir det mer varierat och högkvalitativt, sade Kerstin Brunnberg.

Christina Björk påminde om att UR har ett annat, icke granskande uppdrag och att bolaget samarbetar med andra externt på ett sätt som SVT och SR inte gör.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.