Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

lördag08.05.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mobilreklam slår bio

Publicerad: 1 november 2011, 09:52

Mobilreklamen har nu högre omsättning än bioreklamen, visar IRM:s siffror för tredje kvartalet.


Ämnen i artikeln:

IRM

Totalt investerades 7 miljarder i reklammarknaden tredje kvartalet, en tillväxt på 3 procent jämfört med samma period i fjol.

Sedan årsskiftet har reklammarknaden omsatt cirka 23 miljarder kronor, en ökning med nästan 6 procent. Tillväxten har hållit i sig de senaste sju kvartalen, men under hösten har den mattats av.

”Trycket på reklammarknaden har dämpats. Trots det växer reklamköpen fortfarande, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Just nu är det dock tillväxten inom Internet- och TV-reklam som driver intäkterna på marknaden”, skriver Magnus Anshelm, vd på IRM i ett uttalande.

Tv-reklamen slår nya rekord, med en omsättning på 4 miljarder kronor hittills i år. Internetreklamen (inklusive mobilt) växte med 15 procent. Mest växte mobilreklamen, som ökat med 180 procent jämfört med samma period i fjol och nu omsätter mer än bioreklamen.

”I skuggan av de stora etablerade medierna har mobilen nu fått sitt genombrott som reklamkanal. Omsättningen är redan högre än inom bioreklamen”, skriver Magnus Anshelm.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.