Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mittmedias plusartiklar blir gratis första timmen

Publicerad: 17 november 2017, 11:27

Katarina Ellemark, produktägare sajt, digital produktutveckling Mittmedia.

Från och med i dag kan alla besökare på Mittmedias sajter läsa plusartiklar gratis den första timmen efter publicering.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

De öppna artiklarna kommer att märkas ut med ett grönt plustecken. Ändringen är ett sätt att skruva på läsaraffären utifrån data som antyder att man på så sätt kan driva in fler betalande kunder.

Katarina Ellemark, produktansvarig för Mittmedias sajter, berättar om bakgrunden till den nya tjänsten:

– Många aktörer har provat vad man på branschspråk kallar ”dynamisk paywall”, vilket innebär en sorts betalvägg som beter sig olika beroende på hur den är inställd. Det här är något som vi också vill testa för att se hur det påverkar konverteringen.

Men lösningen är inte tillgänglig i apparna.

– Det är ett medvetet val eftersom vi genom detta vill försöka nå den målgrupp som inte redan har en relation till oss. I apparna har vi en hög andel lojala användare.

Inför lanseringen av tjänsten har Mittmedia gjort småskaliga tester. Ett mindre test på Östersunds-Postens (ÖP) sajt och därefter två större tester på ÖP och Norrtelje Tidning. I utvärderingen av de här testerna har Mittmedia kunnat se hur antalet delade plusartiklar ökar samtidigt som sidvisningar och plusköp går upp.

– Genom att vi nu inför den här tjänsten brett vill vi visa fler hur bra innehåll vi har bakom lås. Rent krasst hoppas vi förstås på fler nya betalande kunder, säger Katarina Ellemark och fortsätter:

– Om det i stället skulle visa sig att det här bara ger fler delningar och inte inte fler kunder så behöver vi se över vårt innehåll.

Hon berättar att hon fått frågan om inte införandet av tjänsten kommer att leda till att Mittmedia får fler besök av ”gratisätare”:

– Men vi har inte sett några sådana tendenser i våra tester. Tvärtom tror vi att de som får proväta ett kort tag blir nöjdare kunder.

Ser ni detta som något tillfälligt eller är det en lösning som är här för att stanna?

– Det som är bra med digital utveckling är att ingenting behöver vara hugget i sten. Men vi rullar ut tjänsten med ambitionen att den ska stanna.

Om drygt en månad kommer Mittmedia att göra en första utvärdering.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.