Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag18.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedias nya appar skickar pushar på kvartersnivå

Publicerad: 24 November 2015, 13:02

Igår smyglanserade Mittmedia appar för alla koncernens sajter. Fokus har framför allt legat på två saker: prestanda och superlokala pushar.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Innehållsmässigt är det ganska likt mobilsajterna, vi har lagt fokus på prestanda och personalisering, säger Markus Sandin som leder projektet.

Sajterna smyglanseras nu, och kommer att marknadsföras senare. Syftet är att testa en del funktioner innan Mittmedia slår på stora trumman.

Jag tror att vi är först i Sverige med att personalisera pushar ner på kvartersnivå, säger Markus Sandin.

Användaren kan själv markera vilket område den är intresserad av genom att dra på en karta och får sedan pushar för nyheter om detta område. Vid starten gäller det endast blåljus, bränder och olyckor. Pusharna skickas ut automatiskt om artikeln är taggad med någon av de kategorierna och geopositionerad med det område som en användare visat intresse för.

Alla pushar går alltså ut automatiskt och styrs enbart av metadata. Utöver geopositionering är det vilka ämnen och kategorier användaren markerat intresse för, och vilket nyhetsvärde redaktionen taggat händelsen med som styr om de når upp till nivån för att gå ut som push. Men för det område man själv valt får man pushar om allt som händer. Och även för vissa ämnesbevakningar, som Modo Hockey, där Mittmedia bedömer att de som markerat intresse kommer att vara intresserade av allt.

Vi vill fortsätta utveckla det här så att varje användare kan styra exakt hur mycket pushar den vill ha.

I den första versionen av appen är det endast pusharna som är personaliserade, inte innehållet i övrigt.

Vi kanske börjar i den krångligaste änden, men vi tror mycket på att pushwebben är något som kommer. Om pusharna är relevanta. Och där ligger den stora utmaningen.

Kan det bli fråga om även annat material än Mittmedias?

Absolut, vi har många tanker och idéer. Jag har exempelvis träffat vattenbolaget i Örnsköldsvik som skickar ut nyhetsbrev om vattenläckor för att disktuera om den informationen kunde skickas ut även via Mittmedias appar.

Den version som släppts nu har inga annonser, men före jul kommer apparna att få banners via Mittmedias nya annonsplattform Reacher, och så småningom även nativeannonser.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.