Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedias livesändningar lockar Pluskunder

Publicerad: 7 Juni 2017, 08:01

Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia.

Mittmedias sportsatsning – där livesänd lokal idrott utgör en viktig del – lockar över allt fler till Plussidan. "Vi ser att vi vinner starka målgrupper", säger Mattias Wallström som är ansvarig för sportens affärsutveckling i Mittmedia.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Under året har Mittmedia visat flera stora sportevenemang bakom sin betalmodell Plus. Bland annat olika allsvenska lags träningsmatcher, rally-SM i Östersund och lokalfotboll. Och fler live-tv-satsningar väntar. Medievärlden har tidigare skrivit om den pågående satsningen på livesänd ridsport. Fram till sommaren kommer ett tiotal tävlingar att livesändas.

Den största enskilda livesportsatsningen hittills startade i april och gällde lokalfotboll. Planen är att Mittmedia totalt ska sända över 100 matcher live i år. I maj drog koncernen igång nästa satsning – på speedway. Och nyligen livesändes Swedish League i orientering vilken slog rekord i nya Pluskunder på en enskild satsning.

– När det gäller orienteringen var det Michael Hallners (frilansjournalist och vikarie på Mittmedia, reds. anm.) engagemang och driv som fick oss att testa. Och det visade sig vara fantastiskt lyckat. Vi fick drygt hundra nya Pluskunder. Och tittningen var ju klart högre, säger Mattias Wallström, tidigare var sportchef och den som startade Mittmedia Sport.

Ett par veckor senare gjorde Mittmedia en satsning på folkrace och rally, ledd av Mittmedia-medarbetaren Jonas Stentäpp som har ett stort intresse för bilsport.

– Folkrace-satsningen krossade det nyligen satta Plusrekordet. Efter folkracet räknade vi till drygt 250 nya Plusanvändare kopplat till tävlingen och satsningen, säger Mattias Wallström och fortsätter:

– Det vi kan konstatera är att det blir väldigt lyckat när vi har medarbetare som hittat sitt ämne och brinner för det, eftersom det får oss att våga prova nya områden.

I dag är Mattias Wallström ansvarig för sportens affärsutveckling i Mittmedia. Han berättar att han känner medvind vad gäller nya Plusanvändare. Fokus nu är att bygga relationer till användarna så att de blir lojala och stannar kvar som Pluskunder.

– Vi ser att vi vinner starka målgrupper i och med våra många sportsatsningar. Nu handlar mycket av vårt jobb om att analysera de nya användarna, underhålla dem och se vart de tar vägen. Vi utvärderar allt vi gör.

Just nu pågår satsningar inom folkrace, orientering, ridsport och speedway. Samtidigt tittar Mittmedia närmare på om det finns områden där de kan växla upp nationellt, på samma sätt som konceptet Bandypuls har gjort.

Mattias Wallström vill fortsätta bredda utbudet:

– När det gäller fotboll och hockey är vi redan starka. Men vi vill fortsätta växa även inom andra sporter. Jag tittar brett och har bland annat sneglat på e-sport.

Finns det någon framtid för e-sporten inom Mittmedia?

– Ja det kan det absolut finnas. Vi har gjort en del lyckade test. Men om, när och hur återstår att se. Vi inser också att vi inte kan springa på allt.

Läs också

Mittmedia satsar vidare på livesänd sport

Mittmedias nya ridsportsredaktör ser inga hinder

Analys: Case – Bandypuls har satt bollen i rullning (kräver inlogg)

Så arbetar Mittmedia för att få fler kvinnor till sporten

Målmedvetet arbete har gjort Mittmedias sportredaktion mer jämställd

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.