Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mittmedia växlar upp hockeybevakningen

Publicerad: 2 oktober 2018, 11:03

Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia.

Mittmedias analys visade att läsarna vill att hockeybevakningen ska gå ännu närmare. Därför prioriterar sportredaktionen om resurserna och lanserar konceptet "Inside".


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Inför årets hockeysäsong, som satte igång i mitten av september, har Mittmedia analyserat data från bevakningen kring säsongen 2017/2018. Analysen visade att Mittmedias läsare vill se en ännu närmare hockeybevakning.

– Sedan tidigare vet vi att de lokala hockeylagen engagerar mycket. Material om dem blir välläst och konverterar. Men det vi nu har insett är att vi behöver formulera ett löfte till de personer som väljer att köpa ett Plusabonnemang hos oss. Det måste bli tydligt vad man kan förvänta sig av sin digitala prenumeration, säger Mattias Wallström, ansvarig för sportens affärsutveckling på Mittmedia.

För att förebygga churn, undvika ojämn publicering och skapa ett bättre redaktionellt arbetssätt tar nu Mittmedias sportredaktion ett helhetsgrepp om hockeybevakningen. Genom det nya konceptet ”Inside” ska Mittmedia ge en ”unik, lokal närvaro och kunskap” om de lokala lagen.

– Vi är redan duktiga på hockeybevakning, men nu lägger vi ännu mer resurser på att besöka träningar och göra initierat innehåll.

Det Mittmedia sedan en månad tillbaka lovar sina läsare är en story per dag om det lokala hockeylaget. Det kan till exempel vara en intervju, en krönika eller en nyhetstext.

Ni ökar bevakningen på hockeyområdet, var minskar ni bevakningen i stället?

– På det som engagerar minst. Och vad det är varierar på olika platser. Det är inte så att vi sagt att vi ska sluta bevaka en viss sport, utan rent generellt ska vi göra mindre av det vi ser inte engagerar.

I samband med förändringarna höjde man också målen vad gäller inloggade sidvisningar med 10–40 procent på respektive lag. Nu har Mittmedia sammanställt hur det gick den första månaden

– Vi ser siffrorna som ett tydligt svar från läsarna att man gillar vår stärkta bevakning, säger Mattias Wallström.

Läs mer på Mittmedias blogg

Inside — vårt dagliga löfte till våra hockeyanvändare

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.