Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia utnyttjar synergierna

Publicerad: 1 December 2010, 08:47

Mittmedia tappade annonsintäkter på en bra bit över 100 miljoner 2009. Målet var att ta tillbaka hälften av dessa i år. Och det har man lyckats med enligt vd Jan Cahling.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Under de senaste åren har Mittmedia jobbat mycket med att hämta hem ett antal synergieffekter efter de senaste årens expansion. Principen verkar vara att alla ska få något:

Administrationen har hamnat i Gävle. Annonsproduktionen i Söderhamn och Östersund. Kundtjänst i Falun. På sikt ska det ge årliga besparingar på omkring 45 miljoner enligt vd Jan Cahling.

I dagsläget är man inte där. Fortfarande är man i ett uppbyggnadsskede och har därför delvis dubbla organisationer.

Först under 2012 kan det bli ett rent resultat i det avseendet, säger Jan Cahling.

Hur 2010 har gått vill han inte gå in i detalj på.

Vi har styrelsemöte den 8 december. Jag ska dra siffrorna där först.

Men hans hypotes om att hälften av de förlorade annonsintäkterna från 2008 ska ha återvänt i år har visat sig stämma.

Det kommer att sluta där ungefär.

Den snabbaste återhämtningen har skett i Gävle och Falun. Även för Östersunds Tidningar och Hätab har det gått bra. I Sundsvall ligger man dock lite efter. Men det beror på yttre omständigheter menar Jan Cahling.

Där blev det en riktig härdsmälta när finanskrisen slog till.

Detaljistmarknaden drabbades hårt när OnOff lämnade kommunen. Det medförde också ett antal konkurser för lokala aktörer.

Jan Cahling är optimistisk inför 2011. Inte minst på grund av att Mittmedia Print tar i drift sin nya press i Sundsvall. Kombinationen av ett tryckeri som klarar av heat-set-uppdrag med en avancerad packsal gör anläggningen rustad för att lyckas bra på civilmarknaden menar Jan Cahling.

Det senaste årets rationaliseringar har troligen inte medfört att organisationen får problem att hantera en mer expansiv konjunktur. Även om den är på väg att bli oerhört slimmad enligt Jan Cahling:

Ännu så länge klarar vi oss utan problem. Men vi får se när vi kommer till april maj nästa år. Då visar det sig om vi är dimensionerade så det räcker.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.