Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia tappade intäkter och resultat

Publicerad: 21 Juni 2017, 10:40

Mittmedias vd Per Bowallius.

Mittmedias rörelseresultat före avskrivningar minskade med 29 procent till 126 miljoner kronor förra året. Omsättningen minskade med 4 procent till 2,2 miljarder kronor.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Mittmedia köpte Promedia-koncernen av Stampen 2015 och verksamheten integrerades i Mittmediakoncernen under fjolåret. ”Inom ramen för integrationen beslutades också om ett särskilt projekt för resultatförbättrande åtgärder med huvudfokus på sänkta kostnader”, skriver koncernen i bokslutskommunikén.

I engångsposterna, som uppgick till 59 miljoner, ingår i huvudsak kostnader för besparingsprogrammet. När det är fullt genomfört ska det ge kostnadseffekter på knappt 150 miljoner kronor under 2017 och 2018.

Rörelseresultatet före engångsposter (och avskrivningar) blev 148 miljoner kronor, att jämföra med 183 miljoner 2015.

Annonsintäkterna minskade med 7 procent förra året. Print backade mer än så medan digitalt låg still och radio ökade.

Antalet prenumeranter minskade med 8 procent men tack vare prishöjningar minskade upplageintäkterna endast med 2 procent.

”Jag är nöjd med att vi kunnat hålla uppe resultatet trots den negativa utvecklingen av annonsmarknaden. Besparingsprogrammet ger oss också lite tid för den nödvändiga omställning vi och branschen är inne i”, säger Mittmedias vd Per Bowallius, i en kommentar.

I bokslutskommunikén nämns de satsningar som koncernen fokuserade på under fjolåret: tv-satsningen med en central tv-funktion och särskilda sändningsnav för live-tv, satsningarna på att bygga ett digitalt ekosystem med utveckling av egna plattformar som Soldr, Reacher och Aracua, samt arbetet med att ta betalt för journalistik på sajter och appar.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.