Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag12.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia stramar åt

Publicerad: 21 Januari 2009, 13:11

Annonsbortfallet i december blev 10 procent. Fortsätter det så tvingas Mittmediakoncernen att göra stora besparingar. Nu sitter man på tidningarna och räknar på hur man ska klara av en minskning av annonsintäkterna på 70 miljoner.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Koncernen hade kalkylerat med ett annonstapp på fem procent 2009. Men decembersiffrorna pekar på att det kan bli ännu mer.

– Januari har i och för sig börjat bättre. Men vi har beslutat att ta fram en handlingsplan för worst-case, säger Jan Cahling, koncernchef på Mittmedia.

Han utesluter inte att bortfallet kan bli ännu större men säger att man måste sätta målet någonstans.

– Och personligen hoppas och tror jag på ett ensiffrigt tal.
Kalkylerna kommer att kräva personalminskningar. Var och hur stora är ännu inte klart. Men inom två till tre månader räknar Jan Cahling med att det ska vara klart.
Utökad samordning inom ett antal funktioner i Mittmediakoncernen, bland annat ekonomi, it och administration, ska bidra till årliga besparingar på 15 till 20 miljoner.

Det handlar inte bara om kostnadsbesparingar. Jan Cahling hoppas också på ökade intäkter. Inte minst på webben.

– Och vi sitter på en guldgruva med alla våra kundkontakter. Där gäller det också att vara mer kreativ och hitta nya affärsmodeller.

– Men att hämta hem 70 miljoner kommer att ta tid. De kommer att ta två till tre år innan alla åtgärder ger effekt.{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=1}

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.