Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia släpper skräckfilmer

Publicerad: 19 Maj 2015, 07:40

Om det inte finns lokaljournalistik kan politikerna lägga ner och avsätta hur de vill och vilken organisation som helst ta över sjukvården. Det är budskapet i Mittmedias kampanj som får premiär i morgon.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

En organisation som ger associationer till mc-gäng har tagit över sjukhuset. Det står biffiga vakter utanför akutintaget som sovrar hårt bland vilka som släpps in av den långa kön av patienter.

Politiker avsätter hela den föregående ledningen och behöver inte motivera varför då de presenterar beslutet utan att någon journalist är närvarande på presskonferensen.

Det är budskapet i Mittmedias reklamkampanj för lokaltidningarnas betydelse för demokrati och delaktighet. Den får premiär i morgon.

Är det inte en orealistisk skräckbild ni målare upp?

Vi tycker att det är bra att påminna våra läsare, lyssnare och tittare om att den lokala journalistiken behövs. Sedan jobbar vi hårt för att detta inte ska bli verklighet, säger AnnaKarin Lith, redaktionell chef på Mittmedia.

Det finns ett behov av att lyfta frågan om den lokala journalistikens betydelse menar hon.

Vi har haft nedbemanningar, men även nyanställt. Det har varit strukturaffärer och public service-debatten. Sedan håller medielandskapet på att bli allt mer diffrentierat. Därför vill vi lyfta fram att det fortfarande är våra 400 journalister som har koll på politikerna.

MittMedias nio utgivare står bakom ett gemensamt uttalande som är ett av budskapen i kampanjen: Våra journalister finns på en tredjedel av Sveriges yta. Deras arbete är förutsättningen för det vi kallar demokrati. De har styrkan att granska och ifrågasätta så du får större möjligheter att förstå och påverka din omvärld. Vi håller dig uppdaterad. Dygnet runt. Överallt. Oberoende och kvalitetssäkrad journalistik i medborgarnas intresse.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.