Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia: Så stärker vi den lokala journalistiken

Vi kan lova att ta en mer än 100-årig tradition av framgångsrik svensk lokal journalistik in i en ny tid, med nya villkor. Frågan är vad politikerna kan lova oss, skriver Mittmedias chefredaktörer

Publicerad: 2 Juli 2014, 06:39


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Almedalen har nått halvtid och vi konstaterar med glädje att den lokala journalistikens villkor har hög prioritet. Tidningen Resumé sammanfattade i måndags i fet stil alla hundratals journalistjobb som försvunnit senaste året, SvD publicerar braskande utspel om hur granskningen av årets valrörelse har minskat i kölvattnet av nedskärningarna och mediechefer i företrädesvis riksmedia uttrycker i debatter, poddar och andra kommentarer stor oro kring utvecklingen.

Vi håller vi med, branschen är sedan länge inne i en omvälvande omställning och det är bra att debatten nu fokuserar på den lokala journalistikens roll för medborgaren och demokratin. Men att svepande utmålas som offer ställer Mittmedias chefredaktörsgrupp inte upp på.

Det här är en opinionstext

Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten/skribenterna för.

Våra läsare, lyssnare och tittare förflyttar sig till digitala kanaler i ett accelererande tempo och den gamla affärsmodellen är på väg att ersättas av en ny som styrs av tidens villkor. Villkor som dramatiskt förändras för oss, för riksaktörerna SvD och DN, för kvällstidningarna och för public service. Men alltför ofta beskrivs vi, som sitter i de lokala mediehusen, som passiva offer för utvecklingen. Som om vi endast hanterar nedskärningar och saknar framtidsvisioner i det nya medielandskapet.

Vi i Mittmedia valde tidigt att omstrukturera våra resurser. Vi har medvetet valt att använda ny teknik för att minska vårt redigeringsbehov med 60 procent för att så långt som möjligt freda journalisterna på fältet och värna om vår roll som lokal public service och garant för den information och granskning som demokratin kräver. Vi fokuserar på innehåll först och kanal sedan, vi lär oss kundernas behov och vi strävar efter att anpassa oss därefter.

Det innebär till exempel att gamla tidens refererande kommunbevakning, (som är utgångspunkten för undersökningen som beskrevs i SvD 30 juni) inte förenligt med den nya tidens villkor. I dag sker lokal politisk bevakning mer på medborgarnas villkor än på politikernas. Här är några exempel, som inte syntes i SvD:s slagning i Retrievers mediearkiv:

- #sundsvalltycker en satsning med livesända politiska debatter kring lokala frågor inför publik. Under senaste året har den engagerat tusentals Sundsvallbor.
- Hälsingland 2040 som i olika kanaler och livesända möten mellan politiker och medborgare skildrar och diskuterar klimatförändringarnas effekt på Hälsingland och landskapets invånare.
- #visägerja – Dalarnas Tidningars stora aktion för att utmana främlingsfientliga partier som stod på tröskeln för att etablera sig i Dalarna.
- Våra redaktioner sänder dagliga webb-tv-debatter där ämnet är motiverat mer av verkligheten än av politikernas kalender.
- Vi har redan intervjuat alla partiledare och det sänds nu som tv-klipp på alla våra sajter.
- Östersunds-Posten sänder sedan flera månader sedan poddar med lokala politiker.
- Tiotalet politiska redaktörer från Mittmedias tidningar är på plats i Almedalen. De levererar flera tv-analyser dagligen och bevakar Almedalen ur ett lokalpolitiskt perspektiv.

Här fungerar inte metoden att använda sökord som fullmäktige, kommunstyrelse, och det går inte att räkna traditionella artiklar för att slå fast att bevakningen försämrats. Vi har andra arbetsmetoder men det handlar fortfarande i allra högsta grad om lokala politiska frågor.

Chefredaktörsgruppen i Mittmedia träffas två dagar i månaden, bland annat för att utveckla våra nya roller och bygga strategin för de nya plattformar där samtalet kring våra bygders och kommuners utveckling kommer att föras.

Det senaste året har många frågat sig: Vad är de lokala mediehusens reason-to-be? Varför behövs vi?  I Mittmedia famlar vi inte längre efter svaren. Vi ser också att samarbete lönar sig, tvärt emot forskarnas slutsatser. Vi ser att gemensamma utgångspunkter berikar och möjliggör en journalistik som vi i lokala mediehus inte skulle klara var och en för sig. Just nu koncentrerar vi oss på samarbete inom Mittmedia men vi välkomnar kollegor runt om i landet till diskussion; kan vi samarbeta över traditionella gränser och därmed stärka den lokala journalistiken?

Nu, i Almedalen, lanserar vi vår gemensamma kampanj #kan du lova?. Där har vi lagt ner stora resurser på att utveckla ett unikt verktyg för att medborgarna i våra 42 kommuner enkelt och direkt ska kunna ställa sina viktiga valfrågor till sina lokala politiker som direkt ger tydliga svar. Givetvis med uppföljande journalistik och analys.

Vi kan lova att ta en mer än 100-årig tradition av framgångsrik svensk lokal journalistik in i en ny tid, med nya villkor.

Frågan är vad politikerna kan lova oss – för att inte sabotera en möjlig positiv utveckling:

- Kan ni lova att sluta inskränka mediernas dagliga arbetsvillkor, till exempel genom ytterligare begränsningar i fotoförbud, ytterligare begränsad tillgång till offentliga handlingar, rättegångar bakom lyckta dörrar och andra administrativa pålagor?
- Kan ni lova att sänka digitalmomsen till 6 procent?
- Kan ni lova att verkställa löftet om slopad reklamskatt?

Bosse Andersson, Dala-Demokraten, Maria Brander, Gefle Dagblad, Anders Ingvarsson, Sundsvalls Tidning, Gunilla Kindstrand, Hälsinglands Tidningar, Hans Lindeberg, Östersunds-Posten, Daniel Nordström, Arbetarbladet, Jimmie Näslund, tidningarna i Ångermanland, Patricia Svensson, Dagbladet, Viktoria Winberg, Länstidningen i Östersund, Ewa Wiren, Dalarnas Tidningar och AnnaKarin Lith, redaktionell chef MittMedia.

MittMedia omfattar 19 lokala tidningar. Vi har drygt en miljon unika besökare per vecka på våra lokala nyhetssajter, en TS-upplaga på nära 250 000 och genom vår räckvidd når vi 660 000 människor varje dag.

Mittmedias chefredaktörer

Axel Andén

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.