Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag02.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia plusmärker ledartexter

Publicerad: 23 April 2018, 05:00

Anders Rönmark, opinionschef i Mittmedia.

Under en provperiod kommer Mittmedia att lägga lokala och regionala opinionstexter bakom sin betallösning: "Finns risk att vi tappar trafik, men målet är att bygga en långsiktig relation med läsarna", säger opinionschefen Anders Rönmark. UPPDATERAD


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Från och med förra veckan är Mittmedias lokala och regionala opinionstexter ledartexter Plusmärkta. Det hela görs på prov fram till sommaren på de fem Mittmedia-sajterna st.nu, op.se, ltz.se, dt.se och na.se. Anders Rönmark, opinionschef i Mittmedia, berättar om bakgrunden till testet:

– Vi gör det här testet bland annat för att bättre kunna studera i vilken utsträckning ledarmaterialet lockar inloggade läsare, men också för att se om den här typen av material kan locka till digitala prenumerationsköp.

Det material som Plusmärks är lokalt eller regionalt.

– Det gör att vi också tvingar oss själva att bli ännu mer lokala på ledarplats. Plusmärkningen gör också att vi måste arbeta mer aktivt med lokala ämnesval och vinklar, samt slipa på vår paketering.

I dag har testet pågått en vecka. Än är det för tidigt att dra några generella slutsatser, menar Anders Rönmark, men hittills är han ändå nöjd:

– Internt har det varit mycket positiva reaktioner och vi samlar ett väldigt intressant underlag att analysera. Visst har det kommit en del negativa läsarreaktioner, men de allra flesta har varit positiva.

Testet avslutas i sommar. Analyser av utvecklingen görs löpande.

– De slutsatser vi drar av det kommer att ligga till grund för om vi fortsätter med Plusmärkning eller om vi fortsättningsvis låter allt ledarmaterial vara öppet. Den frågan ligger dock hos ägarna och koncernledningen.

Enligt Anders Rönmark har det kalkylerats för att trafiken kan komma att påverkas av Plusmärkningen.

– Det finns så klart en risk för att vi tappar viss trafik, men vårt mål är att bygga en långsiktig relation med våra läsare. Vi har en väldigt lojal läsekrets i print och en sådan vill vi skapa digitalt också. Den typen av lojala läsare har också större förståelse för att kvalitetsjournalistik kostar pengar och att digitala prenumerationer är nödvändiga för att vi ska kunna fortsätta producera bra material, både nyheter och opinion.

Vad vet ni om hur spridningen av era ledartexter ser ut utanför det geografiska spridningsområdet?

– De politiska redaktörerna och ledarskribenterna i Mittmedia är väldigt duktiga på att få spridning på sitt material utanför tidningarnas printutgivningsområden, och vi har ett flertal skribenter som har en stor nationell publik. Det texter som vi Plusmärker är dock enbart lokala och regionala, vilket är material som i första hand lockar läsare i tidningens utgivningsområde eller läsare som har en koppling dit.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.