Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia på rätt kurs mot digitala intäktsmål

Publicerad: 25 September 2013, 09:01

2015 ska de digitala annonsintäkterna ligga på 100 miljoner kronor. Och nu har Mittmedia fått upp farten.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

2012 var de digitala annonsintäkterna i koncernen 37 miljoner kronor. I år kommer de att växa med mellan 40 till 50 procent. Och lika mycket nästa år. För att nå målet 100 miljoner 2015. Det tror Björn Hemmingsson, chef för företagsmarknaden på Mittmedia.

Större fokus på det digitala, fler försäljare och bättre produkter ligger bakom att både fler och större kunder väljer digital annonsering. Men att gå så långt som att det är digitalt först som gäller, som det är på den redaktionella sidan, vill inte Björn Hemmingson gå.

För oss är det kunden först som gäller.

I slutet av oktober lanseras 360-konceptet i Mittmedia. Läs mer om geostyrd anonsering här. Fem personer har anställts för att sälja mot små och medelstora företag.

Men det kan bli fler anställda senare.

Mittmedia för också samtal om ett samarbete med Aftonbladet på mobilsidan. Läs mer om upplägget och tankarna bakom här.

Vi vet att det är produkter som efterfrågas av annonsörerna.

Kan ett samarbete med Aftonbladet sträcka sig längre än till mobilsidan?

Det kan jag inte utsluta.

Nästa år ska alla företag inom Mittmedia få nya sajter, och nya mobilsajter. Även om designen kommer att skilja kommer det bakomliggande systemet att vara samma. Samordning är också en viktig nyckel. Det sparar pengar åt företaget och underlättar för kunderna.

Allt utom säljet, som sker lokalt, gör vi gemensamt.

Medieföretagen över hela landet måste bli bättre på den punkten anser Björn Hemmingson. Han vill se ett gemensamt system som samlar och samordnar alla möjligheter som finns i dag.

I dag går medieföretagen inte hand i hand utan i olika spår. Vissa på grund av personkonflikter för flera år sedan. Andra för att de helt enkelt tycker att de är bäst. Inställningar vi inte råd med när konkurrenterna heter Google och Facebook.

Mittmedia flyttar resurser för att utveckla den digitala annonsaffären. Kommer det att gå ut över printsäljet?

Vi måste ha fokus även på den. För att ha råd med omställningen och lyckas digitalt måste vi även lyckas med print.

Han ska göra pengar av ettor och nollor

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.