Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia låter kommuninfo finnas i flödet

Publicerad: 2 Maj 2017, 09:30

Under två månader ska Bräcke kommun få lägga ut information på ÖP:s och LT:s sajter.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Kommunens informationsmaterial ska publiceras med en tydlig märkning om att det inte har publicerats av journalisterna på någon av tidningarna. På desktopsajten placeras det på underavdelningen för Bräcke. Det ska alltså inte att synas på förstasidan.

På mobilsajten kommer bara de uppgett att de är intresserade av material från Bräcke att få det i sitt flöde.

– Kommunen räknar med att det kommer att bli omkring 15 publiceringar per månad. Och det är både högt och lågt innehåll, säger Anders Trapp som är produktägare på Mittmedia.

Kommer kommunen sluta annonsera hos er nu?

– De gör inte det i dag utan har valt att gå i ett lokalt annonsblad i stället. Hade de gjort det hade det kanske förändrat upplägget.

Projektet är en del i Mittmedias ambition att på sikt ersätta Facebook lokalt som en länk mellan händelser och människor. Det ska pågå till sista juni. Då ska ledningen bland annat utvärdera vilket engagemang som materialet skapat.

Tar det inte längre tid för läsarna att lära sig att de hittar det materialet hos er och att sedan reagera på det?

– Vi vet att det är i minsta laget. Problemet är att kommunen i princip stänger ner under sommaren. Men om vi ser att det behövs mer tid för att det ska gå dra några slutsatser får vi kanske fortsätta efter sommaren.

Bräcke kommun har jobbat hårt med att bygga ut det fasta bredbandsnätet. Under 2017 beräknas 95 till 98 procent ha tillgång till en fast uppkoppling.

Det finns också planer på en fas två av testet i Bräcke. Där vill man undersöka vilken typ av digitalt innehåll medborgarna i Bräcke vill dela i Mittmedias kanaler, och hur deras drivkraft att bidra till sin lokala journalistik kan stimuleras. Hur det testet ska utformas är dock inte klart ännu.

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.