Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia lanserar virtuell nyhetsdesk

Publicerad: 11 December 2018, 12:35

Carl-Johan Bergman. Foto: Mikael Hellsten/DT.

Nästa steg i Mittmedias personifiering av nyheter är att skapa en central desk – men som sitter utspridd över koncernens bevakningsområde och samarbetar digitalt. "När vi går mot personifierade produkter måste vår deskorganisation förändras", säger Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på Mittmedia.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Från och med måndag den här veckan har Mittmedia en ny organisation för sin nyhetsdesk. Nu är alla koncernens titlar samordnade under en och samma nyhetsdesk. Men det är ingen desk som sitter på samma fysiska plats det handlar om – i stället är det en virtuell desk där redaktören likaväl kan sitta i Ljusdal som i Sundsvall.

– Vi har umgåtts med tanken på hur en central desk för alla Mittmedia-titlar skulle se ut – där det skulle sitta ett antal deskredaktörer på en fysisk plats. Men vi ser att det är ganska omodernt att bygga en organisation så, speciellt eftersom vi är ett stort företag med kompetensen sprid från Nynäshamn till Örnsköldsvik, säger Carl-Johan Bergman, redaktionell chef på Mittmedia.

I stället är tanken att redaktörerna arbetar kvar på den redaktion de arbetat på hittills, men att deras arbetet integreras. Bland annat kommer reportrarna via Slack att i stället för att kontakta den redaktör som sitter på redaktionen kontakta en redaktör som kan sitta på vilken Mittmedia-redaktion som helst.

Tanken med den virtuella desken är att sajterna kan styras på distans av alla redaktörer vid Mittmedias tidning.

– Jag ser det som en stor breaking news-redaktion. Det här är de människorna som ska vinna nyhetsmatchen åt oss. Det möjliggörs genom väl inarbetade arbetssätt: Hur vi gör vårt jobb och avgör hur och när vi publicerar och hur sätter vi igång reportrarna på plats så de kommer ut och kan göra den rapportering som vi ofta är ensamma om att göra, säger Carl-Johan Bergman.

Införandet av en virtuell nyhetsdesk är en följd av Mittmedias nya personliga nyhetsflöde, där enbart tre toppnyheter redaktöras manuellt och resten personifieras efter läsarnas vanor.

– När vi går mot personifierade produkter måste vår deskorganisation förändras. I slutändan, när varje användare har sin upplevelse av en sajt kan vi inte längre sitta som vi tidigare gjort och redaktöra sajterna fullt ut, utan det måste ske på reporternivå – att man gör innehållet så perfekt digitalt som det bara går. Och sen sköter redaktörer breaking news, live-TV och liknande. Så vi förflyttar fokus från paketering till annan produktion, säger Carl-Johan Bergman

Att ha en virtuell nyhetsdesk ger en effektivisering på nio tjänster. Några uppsägningar har inte skett, givet vakanser i Mittmedia på totalt 30 tjänster på årsbasis, säger Carl-Johan Bergman

– Det är rimligt när man samordnar att man hittar effektiviseringar. Men framför allt handlar det om att vi sätter nya arbetssätt som gör att även om vi effektiviserar så ska våra kunder inte märka det. Genom att effektivisera på den centrala nivån kan vi att bibehålla resurser ute på redaktionerna, säger han.

När Medievärlden når Carl-Johan Bergman har han precis avslutat ett möte om den första dagen med den virtuella nyhetsdesken. Han säger att det gått över förväntan.

– Självklart finns det saker att fila på. Man upptäcker alltid att det kan skilja sig i syn på hur saker ska göras till exempel. Men överlag har det funkat väldigt bra, säger han.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.