Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mittmedia lägger annonser i mest läst-rutan

Publicerad: 25 februari 2019, 07:51

Carl-Johan Bergman. Foto: Mikael Hellsten/DT.

Mittmedia testar att lägga tidningarnas native-annonser i samma publiceringssystem som det redaktionella materialet. Det betyder att annonserna hamnar i senaste nytt- och mest läst-rutorna och tipsas om som "liknande innehåll".


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Fram till slutet av mars ska Mittmedia testa att lägga in så kallade native-annonser i det redaktionella systemet Aracua. Det betyder att native-annonserna, som liknar redaktionellt innehåll till utförandet, men som är skrivna på uppdrag av ett företag och därmed annonsmärks, kommer att hamna i Mittmedias rutor för mest lästa och senaste upplagda artiklar. Dessutom kommer läsare att bli tipsade om annonser som ”liknande innehåll” till texter de redan läst.

Johanna Hejdenberg, som är ordförande i Mittmedias norra journalistklubb, ställer sig frågande till det nya upplägget.

– En reflektion kring det här är att man inte skulle släppa in andra typer av annonser på senaste nytt-listan – men nu tycker man alltså att det går bra bara för att det är text. Men det är ju betald text, säger hon och fortsätter:

– Vi får se dels hur journalisterna som jobbar här tar emot det, dels hur läsarna reagerar.

Carl-Johan Bergman, redaktionell utvecklingschef, på Mittmedia,

– Vi ser native som en naturlig del av vårt annonserbjudande och en naturlig del av innehållet på våra sajter och appar. Men med det sagt ska vi hantera native på ett sätt så att vi bibehåller trovärdigheten hos våra kunder. Det är därför vi nu testar det här – för att se hur det tas emot och för att se om det finns någon risk för att vår trovärdighet naggas i kanten, säger han.

Enligt Carl-Johan Bergman handlar det inte om att prångla på läsarna mer annonser, utan att erbjuda kvalitativa annonser.

– Vi ska inte skjuta native som inte är intressanta på våra kunder. De är en del av helheten i vårt erbjudande som måste vara intressant, säger han.

Uppstår det inte en situation där man kan köpa sig en plats i era redaktionella rutor?

– Det styrs av hur annonsen tas emot. Om det är något som tas väl emot så kommer det hamna i de klassiskt redaktionella utrymmena, såsom mest läst. Om det inte intresserar läsarna hamnar det inte där – och då erbjuder vi ingen plats i de utrymmena. Vi har redan i dag nativeytor i våra produkter som man köper för att vara säker på att man exponeras där. Men i det här fallet är det helt upp till användarna om innehållet hamnar där, säger Carl-Johan Bergman.

Enligt en ny studie i Nordicom Review har unga, som är den grupp som forskarna studerat, svårt att skilja annonser från redaktionellt innehåll – även där det är utmärkt.

– Medierna behöver vara medvetna om att även när det är utmärkt kan det vara svårt för människor att skilja nyheter från reklam, sade Thomas Nygren, som gjort studien, tidigare i år.

Gör inte det här att det blir ännu svårare att skilja annons från redaktionellt material?

– Jag förstår verkligen frågan, för det är något som vi brottas med även när det gäller redaktionellt innehåll. Användarna har svårt att skilja på vad som är oberoende nyhetsjournalistik och opinonsjournalistik, säger Carl-Johan Bergman och fortsätter:

– Jag förstår att det finns oro kring native, men jag tror inte att vi kan backa tillbaka till något annat utan vi måste fortsätta att utveckla det sätt vi presenterar native på – så att det blir ännu tydligare för användarna. Hur det ska se ut är något som sådana här tester får peka ut, säger Carl-Johan Bergman

Enligt fackklubbens Johanna Hejdenberg har facket inte blivit informerat om att det här testet nu rullas ut.

– Det är första gången vi hör talas om det här. Självklart är det något de borde ha informerat om. Men det är inte förvånande eftersom Mittmedia inte jobbar så. Från journalistklubbens sida hade vi gärna diskuterat detta men uppenbarligen var arbetsgivaren inte intresserad av att diskutera med oss, säger hon när Medievärlden kontaktar henne för att fråga hur de ställer sig till testet.

Carl-Johan Bergman säger att information har getts till personalen via en Facebook-grupp.

– Vi vill vara så transparenta som möjligt, men när vi gör vissa test kan det ske ganska snabbt. Det är alltid förankrat hos utgivare som rent juridiskt ansvarar för innehållet. Jag anser att testverksamhet är en sak. När vi gör permanenta förändringar så informerar vi om det i i vederbörlig ordning, säger han.

Han säger också att de har kontinuerlig information med facket, men att det kan vara så att de hade behövt vara tydligare.

– Om det hade krävts ytterligare information får vi såklart utvärdera. Vi har kontinuerlig information till våra fackliga representanter. Om vi borde ha informerat ännu tydligare om det – då får vi ta till oss det, säger Carl-Johan Bergman.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.