Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia jagar nytt kapital

Publicerad: 12 November 2018, 12:29

Mittmedias vd Per Bowallius.

De gör det mesta rätt, men det hjälper inte. Mittmedia går med förlust i år. De bär ett tungt arv efter Stampenhaveriet och behöver mer kapital.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Det finns åtta regionala morgontidningsbolag, men bara NWT går riktigt bra. Anderkoncernen har alltid hållit hårt i pengarna, tackat nej till att köpa sviktande konkurrenter och varit nästan sist med digitala påfund. Ytterligare fyra koncerner, Gota, NTM, Hall och VK har lite pengar på banken, men kämpar mot klen lönsamhet. Sedan blir det nattsvart: Stampen, Mittmedia och Sörmlands Media gjorde samma misstag: de var med i affären kring Centertidningar och har därför lövtunna balansräkningar.

Stampen fick över en miljard i stöd genom rekonstruktionen för två år sedan och tog in en skvätt nytt ägarkapital, men måste ändå slita ont för att klara nollresultat. Sörmlands Media har tvingats ge upp och låter NTM ta över. Mittmedia, NWT:s raka motsats, som köpt allt som varit till salu, sparkat och sparat stup i kvarten och varit först med digitalisering och nya distributionsformer ser omsättningen krympa och förlusterna växa.

– Ja, det är riktigt att vi går mot en förlust i år, säger koncernchefen Per Bowallius.

Varför?

– Ungefär 100 miljoner försvinner i print. Vi har en bra digital tillväxt, men den kompenserar inte för det tappet.

Och vad gör ni åt det?

– Vi arbetar med sparåtgärder på en rad håll.

Hur mycket ska ni sänka kostnaderna?

– Det vill jag inte gå in på, det redovisar vi senare.

Det sägs att ni jagar nytt kapital?

– Vi kan hantera vår kapitalförsörjning för den löpande driften. Men för att hantera omställningsprocessen behöver vi kapital och den processen pågår.

Vem som ska skjuta in friska pengar i Mittmedia vill Per Bowallius inte gå in på. Men han medger att det behövs pengar för att klara språnget till dagdistribution och digitala prenumerationer i hela koncernen.

– Men jag vill understryka att vi inte tagit beslut om dagdistribution ännu. Däremot är erfarenheterna från Ö-vik goda.

Har du siffror på det?

– Visst. Vi tappade 50 procent i print när vi skiftade till dagdistribution. Men 73 procent av dem gick över till e-tidning och 80 procent läser sin e-tidning varje dag.

Skillnaden mellan Örnsköldsviks Allehanda på papper och e-tidning (samt Tidningen Ångermanland som e-tidning och de 40 sajterna i sverigeslokalnyheter.se) är 290 – 165 kronor i månaden. Ett rejält intäktsbortfall om halva läsekretsen går över till att läsa på skärm. Men marginalen är betydligt bättre utan tryck och distribution. Personalisering av digitala tjänster ger träffsäker annonsering. Takten i konverteringen avgör resultatet.

Däremot har frekvensnedgång inte gett någon mersmak efter försöket med Bärgslagsbladet/Arboga Tidning:

– Vi gjorde det samtidigt med ett stort sparprogram, säger Per Bowallius. Det gav visserligen resultateffekt, men var inte bra för tidningarna. I Ö-vik förstärkte vi i stället redaktionen inför övergången till dagdistribution.

Inte heller samarbetet med förlusttunga 24 Sverige, där Mittmedia köpte in sig med 31 procent, blev någon framgång:

– Det var nog rätt tänkt, men det utvecklades inte som vi hoppats, medger Per Bowallius. Då är det bättre att kliva av än att sitta kvar.

Mittmedia omsatte i fjol 2 055 miljoner kronor, men resultatet före skatt stannade på 32 miljoner kronor. I år riskerar koncernen ungefär lika mycket i förlust, enligt Medievärldens källor. Per Bowallius bekräftar att det blir en förlust i år, men vill inte gå in på hur mycket. Bolaget amorterade i fjol 31 miljoner på sina lån, men skrev inte ner något av sin goodwill på 391 miljoner, en följd av förvärvsäventyren. Koncernen har 295 miljoner i eget kapital som skulle gröpas ur i takt med att goodwillposten bantas.

Vad är då Mittmedia värt?
Frågan ställs på sin spets när NTM nu ska ta över Sörmlands Media, som äger 8,8 procent av Mittmedia. Värdet på den tillgången påverkar priset som NTM ska betala. Hembudsplikt gäller för aktierna och Mittmedia måste hosta upp några dussin miljoner om de inte vill ha konkurrenten som minoritetsägare. Enligt Medievärldens källor har Sörmlands Media ännu inte riktat något formellt anbud till Mittmedia.

Mittmedias styrelseordförande Bengt Ottosson bekräftar att man inväntar ett pris på Sörmlands Medias aktiepost, men också att koncernen söker nytt kapital:

– Omställningen innebär att vi får minskade intäkter i print samtidigt som kostnaderna för den digitala satsningen ökar. Därför tittar vi på olika alternativa framgångsvägar, beroende på vilken belastning de får på vår balansräkning.

Leif Holmkvist

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.