Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mittmedia förbättrade resultatet rejält

Publicerad: 30 Mars 2015, 06:39

Mittmedia ökade rörelseresultatet (EBITDA) till 114,5 miljoner kronor förra året. De digitala annonsintäkterna stod för 15 procent av annonsintäkterna.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

MittMedias digitala transformation rullar på i snabb takt samtidigt som vi förbättrar lönsamheten. Det är glädjande och stärker oss i uppfattningen om att vi är på rätt spår, säger Mittmedias koncernchef Thomas Peterssohn i en kommentar.

Omsättningen minskade marginellt till 1 445 (1 450) miljoner kronor. Rörelseresultatet EBITDA ökade till 114,5 (19,7) miljoner kronor. Rörelseresultatet EBIT (efter amorteringar) ökade med nästan 130 miljoner till 65,1 (-64,6) miljoner kronor.

Personalkostnaderna minskade med 37 miljoner kronor och posten övriga kostnader minskade med 70 miljoner ( I den posten inigck stora omstrukturerignskostnader som Mittmedia tog 2013).

Annonsintäkterna minskade med 3,1 procent och landade på 602 miljoner. Printannonseringen tappade dryg 10 procent, medan de digitala annonsintäktera ökade med 68 procent till cirka 90 miljoner kronor, vilket motsvarar 15 procent av de totala annonsintäkterna. Föregående år var andelen 8,6 procent.

Upplageintäkterna ökade med 1,3 procent till 583 miljoner, vilket är den högsta siffran någonsin för Mittmediakoncernen. Höjda priser på abonnemang, digitala innehållsintäkter och ökad betalningsgrad bidrog, skriver Mittmedia. Intäkterna från tryckeritjänster ökade med 6 procent till 114 miljoner kronor.

Melesko: Mittmedias 2014 imponerar 

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.