Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Mittmedia-facket: ”Vi har inte fått någon information”

Publicerad: 5 februari 2019, 09:51

Johanna Hejdenberg, ordförande för SJF:s Mittmediaklubb. Foto: Joanna Wågström

Facket har inte fått någon information om hur förhandlingarna med eventuella köpare av Mittmedia fortgår. "Jag tycker faktiskt att företaget skött informationen till medarbetarna dåligt kring hela den här processen", säger Johanna Hejdenberg, ordförande i fackklubben.


Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Bonnier har lämnat det högsta budet på Mittmedia, men även Polaris har lämnat bud med erbjudande om att stiftelsen ska få fortsätta äga en liten del av bolaget. Det kunde Medievärlden avslöja under tisdagen.

Men Mittmedias fackklubb hade inte hört ett ord om buden innan artikeln kom ut. Johanna Hejdenberg, som är ordförande för fackklubben som representerar de norra tidningarna i koncernen, är kritisk till hur Mittmedia skött informationen till personalen.

– Jag tycker faktiskt att företaget skött informationen till medarbetarna dåligt kring hela den här processen. Vi hade MBL-info med representant från koncernledningen, HR-chefen, senast i går och då var beskedet att det inte fanns något nytt att berätta. På en rak fråga om eventuellt bud från intressenter var svaret att man inte kunde svara på det. Nu får medarbetarna via media veta vad som är på gång vilket är beklagligt, säger hon.

Det har varit locket på från första stund om Mittmedias eventuella försäljning och ekonomiska svårigheter. För de anställda har det inneburit oro och frustration.

– Senast i går hörde jag någon i personalen säga att det är en energitjuv att behöva ha det här över sig, säger hon.

Den klubb som organiserar anställda i Mittmedias södra delar, kallad Promediaklubben, delar den bild som Johanna Hejdenberg ger, skriver de i ett mejl till Medievärlden.

Lucas De Vivo

Reporter

Ämnen i artikeln:

Mittmedia

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.