Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Minus för landsortspressen

Publicerad: 30 Oktober 2003, 13:33

IRM:s siffror för tredje kvartalet blev en riktigt dyster läsning för landsortspressen.


EMU-valet räckte inte. Inte heller att detaljhandeln blev allt starkare samt att konjunkturerna gick åt rätt håll. Reklaminvesteringarna i de traditionella medierna sjönk med 1,4 procent under juli till och med september jämfört med samma period i fjol. En stor anledning är landsortspressens tapp på 3,8 procent.
– Min gissning är att det är de lokala handlarna som styrt om sina pengar. Det är ju en strukturell förändring som pågått under en tid. Kanske börjar det synas i statistiken nu, säger Elisabeth Trotzig, vd för Institutet för reklam- och mediestatistik, IRM.
Där är man lite konfunderade över utvecklingen för landsortspressen.
– Nu måste vi revidera vår prognos för året. Det gäller främst morgonpressen, i övrigt är det mesta i linje med vad vi förutspått.
Något som IRM dock inte såg vid årets början var den skjuts som kvällspressannonseringen skulle få under året. Årets nio första månader gav en ökning med 11,4 procent jämfört med samma period 2002.
Storstadspressen fortsätter sin kräftgång. Tredje kvartalet var tappet 1 procent jämfört med samma period i fjol. Men det är inte omöjligt att det vänder snart.
– Där är det inte orimligt med att nästa kvartal visar på en ökning med någon procent, säger Elisabeth Trotzig.
Direktreklamen fortsätter att gå bra. Tredje kvartalet ökade försäljningen 4 procent. Även annonsbladen har ökat ordentligt under samma period, 17 procent. Gratistidningarnas ökning blev 5 procent.
MIKAEL MARKLUND

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.