Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Minoritetsägarna i VLT AB blev överkörda

Publicerad: 20 April 2007, 08:19

Minoritetsägarna har tillsammans 45 procent av rösterna i VLT AB, men har ändå fått se sig överkörda. - Affären tillför inget åt de lokala läsarna, det här handlar bara om lönsamhet sett ur ett göteborgsperspektiv, säger Jonas Pers. (Uppdaterad)


För tidningen VLT:s del ser han två faror med att gå upp i en större koncern.

– Det ena hotet är att tidningen kan drabbas hårt när det görs neddragningar på centrala funktioner. Det andra är att tidningen förlorar sin lokala prägel. Det kan låta som småsaker men om det svarar på göteborska när du ringer din lokala tidning i Sala. Allt sådant tillsammans urholkar till slut det lokala varumärket och den likriktningen öppnar för aktörer som Expressen och Aftonbladet att konkurrera ut lokaltidningarna, säger Jonas Pers.

Han ser affären som ett led i vad han kallar Stampens stormaktsstrategi.

– Men det är ganska väntat när man vet hur Brunegård och de här herrarna tänker när de bygger sitt imperium. Att slå ihop Nerikes Allehanda och VLT så att GP skulle äga ett koppel av tidningar tvärsöver Mellansverige. Målet när de köpte in sig i VLT var ju att slå ihop VLT och NA och att ta VLT från börsen.

För att Stampen ska kunna ta VLT från börsen krävs däremot en ändring i bolagsordningen, vilket kräver 66 procent av rösterna enligt Jonas Pers. Minoritetsägarna Jonas Pers, Anders H Pers och Stig Fredriksson, Herenco har tillsamman cirka 40 procent av rösterna.

– Vi sitter ju och blockerar dem naturligtvis. Stampen måste lägga ett pussel där VLT finns med, men de behöver fler bitar för att kunna lägga hela pusslet, och vi släpper inte på våra bitar, säger Jonas Pers.
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.