Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Medievärldens arkiv

Mindparkanalys: skyll inte papperstappen på webben

Publicerad: 12 Januari 2009, 13:48

Erik Forsberg på Mindpark har gjort en marknadsanalys av papperspublicistik kontra webb. En intressant slutsats av det historiska materialet, från 1990 till 2007 är att webben inte kannibaliserat på pappersupplagorna. - Vi måste sluta tala om webben som ett problem, säger Mindparkchefen Joakim Jardenberg.


Ämnen i artikeln:

Helsingborgs DagbladJoakim Jardenberg

Erik Forsbergs analys visar bland annat att upplagetappen knappast kan skyllas på nätet – de tuffaste åren var i början på 90-talet, och att, i ett exempel som Helsingborgs Dagblad, nätet i mindre grad överlappar papprets räckvidd än tillför nya läsare.

Mindparkanalysens huvudfråga är: Vem blir bäst på det lokala på nätet? Det är ingen nyhet att Aftonbladet är större än många lokaltidningssajter på deras lokala marknader. Det är dock inte på grund av något lokalt material. På det är lokala tidningarna ojämförligt bäst.

Analysen kommer att användas i Mindparks arbete med ägarna, Sydsvenskankoncernen, Gota media och Helsingborgs Dagblad/NWT.

Enligt Joakim Jardenberg är det två frågor som är viktigast just nu, och de handlar om attityd:
O Webben är inte problemet.
O Det går att tjäna pengar på nätet.

– Det är klart att det gör det!  Men pengar kommer inte av sig själva.

Har du fått någon reaktion från ägarna?

– Nej. Men frågan diskuteras intensivt, det vet jag.

mvredaktion


Dela artikeln:

Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.