Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag15.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Miljövänliga budskap får tummen ner av KO

Publicerad: 3 December 2009, 07:19

I ett antal annonser i dagspressen berättar Peugot och Volkswagen om hur vilken positiv miljöpåverkan deras bilar har. Vilseledande marknadsföring menar Konsumentombudsmannen (KO).


Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

En bil kan aldrig vara bra för miljön. Inte ens om det är en så kallad miljöbil. Att skriva att en bil är ”bra miljöval” är därför vilseledande och strider mot god marknadsföringssed.

Det menar KO som tittat på ett antal annonser från Volkswagen och Peugot som bland annat varit införda i Svenska Dagbladet och Nya Wermlands-Tidningen.

Nu väntar KO på besked om hur annonsörerna tänkte när de formulerade sina budskap. Senaste den 7 december ska de ha kommit med besked.

Ämnen i artikeln:

Konsumentombudsmannen

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.