Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mikael Marklund: Onödiga rabatter kostar miljoner

Publicerad: 24 September 2009, 08:24

Siffrorna för såväl nytta av, som agerande efter, är något högre för de kommersiella budskap som publicerats under juni till augusti. Inga argument som håller för att pruta på priset med andra ord.


Varje sommar skänker mediehus och försäljningsbolag bort ett stort antal miljoner till främst de större annonsörerna. Helt utan orsak.
Förutom ”den vanliga” rabatten på enligt uppgift 40 – 50 procent kan de få 20 – 25 procent till. En helsida till priset för en kvarting med andra ord. Varför?

Tittar man på Orvestos siffror ser man ingen tydlig sommarsvacka när det gäller räckvidd.
Och siffror som Research and Analysis of Media, RAM, tagit fram för Medievärlden talar snarare för att det är läge att ta mer betalt för de som vill annonsera under sommarmånaderna.

Enligt dessa spenderar man då längre tid med tidningen. Samtidigt som det inte finns någon skillnad i annonsobservation jämfört med övriga månader.
På RAM har man också konstaterat att under sommarmånaderna får annonserna ett något mer positivt mottagande. Siffrorna för såväl nytta av, som agerande efter, är något högre för de kommersiella budskap som publicerats under juni till augusti.

Inga argument som håller för att pruta på priset med andra ord.

Det är också under sommarmånaderna som många passar på att konsumera. Inte sällan kapitalvaror. Juni, juli och augusti tillhör de månader då försäljningen är som störst, undantaget december.

Enligt Svensk Handel är perioden speciellt viktig för färg- och bygghandeln då många husägare passar på att fixa till sina fastigheter. Sport- och fritidshandeln har också högtryck då. Det har också dagligvaruhandeln då många konsumenter passar på att unna sig extra goda middag.

Vädret spelar inte så stor roll för den totala konsumtionen, men det påverkar hur olika produktkategorier säljer.
Regn och rusk gynnar sällanköpshandeln, sol och vackert väder glass, grillar och badleksaker.

Låter det som en anledning för annonsörerna ska få det billigare?

Om man som annonsör minskar sin närvaro under sommaren finns risken att man ligger sämre till när hösten kommer. Varumärkeskännedomen sjunker när man inte syns. Så när det blir september och höst ligger man där på en lägre nivå jämfört med de konkurrenter som  använt sommaren till att marknadsföra sig.

Vilket är lättare än under resten av året. Enligt IRM motsvarar försäljningen under juni till augusti 20,3 procent av helåret. Siffran är relativt konstant även om den ökat något sedan 2000 – 2001.

Med andra ord är det färre konkurrenter som kämpar om uppmärksamheten än under resten av året.

Räcker det som argument för att krympa rabatterna?

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.