Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metros digitala redaktör om den nya sajten

Publicerad: 7 December 2016, 11:07

Skärmdump från Metros nya sajt.

I går kväll, ett par veckor före planerat datum, gick Metros nya sajt live. Teresa Stenler, digital redaktör, är stolt och glad – men inte nöjd än, säger hon.


Ämnen i artikeln:

Metro

För sex månader sedan inleddes utvecklingsarbetet med den nya sajten. Och tiden var knapp. Vid årsskiftet löper nämligen det gällande avtalet med Metro International ut, vilket innebär att Metro.se därefter inte ligger kvar på samma tekniska plattform som Metro-sajter på andra håll i världen gör.

– Om vi inte hade hunnit lansera en ny sajt till årsskiftet skulle vi i praktiken stå utan sajt, säger Teresa Stenler, digital redaktör på Metro, som är en av dem som lett utvecklingsarbetet.

Varför valde ni att utveckla sajten själva i stället för att förlänga avtalet med Metro International?

– Vi upplevde att vi behöver kunna bestämma själva över vår utveckling. Vi vet vad våra kunder vill ha och hur våra läsare beter sig.

Att ha en sajt som styrdes från Chile och utvecklades i Indien blev för komplicerat och gick för långsamt, säger hon:

– Vi saknade kontroll och såg helt enkelt inte hur man kunde göra en modern sajt på det sättet.

Ett gäng bestående av en blandning av utvecklare och personer från redaktionen, marknadsavdelningen och med design/UX-kunskaper satte sig ned och började formulera hur den nya sajten skulle se ut.

– Vår tidsram var så knapp att vi fick ställa oss frågan vad vi kan nöja oss med för att gå live.

Det viktigaste, kom man fram till, var att få upp hastigheten:

– Vi hade jobbat länge med hastigheten på den gamla plattformen och det fanns en frustration kring att det inte gick snabbare. Det är så fruktansvärt viktigt i dag att det är snabbfotat, så det var prio ett.

En annan viktig sak var att sajten skulle vara dynamisk:

– Vi kan inte veta i dag exakt vad vi kommer vilja ha om ett tag. Så vi behövde bygga något som vi kan bygga om tillsammans med våra läsare och kunder, säger Teresa Stenler och fortsätter:

– Om vi bygger en sajt som vi tycker är helt fantastisk nu är risken stor att vi inte tycker det om ett halvår.

Hur kommer läsarna att märka att det är en ny sajt?

– Genom att den är enklare, snabbare och mer rörlig; det kommer att hända saker på sajten. Men jag hoppas att läsarna samtidigt kommer känna sig trygga i och med att de känner igen Metro.

I början räknar Teresa Stenler med att sajten är lite av ett labb:

– Vi hoppas att många ska höra av sig med synpunkter. Den fortsatta utvecklingen gör vi tillsammans med läsarna.

Är ni nöjda med resultatet?

– Ja, det blev så bra. Jag är verkligen glad över det här. Men jag är som Göran Persson: ”Jag är stolt men inte nöjd”. Den är snabb och flexibel, vilket är bra, men det här är bara början, nu börjar vi bygga alla de coola features och verktyg som vi önskat oss. Men det arbetet får vi göra för öppen ridå.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.