Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro störst i Stockholm

Publicerad: 3 Februari 2011, 12:58

En vinst på 110 miljoner kronor och flest läsare i Stockholm. Metro satsar nu allt på storstadsregionerna och har avvecklat sin distribution i flertalet mindre städer, säger vd Andreas Ohlson.


Ämnen i artikeln:

Metro

Metros mål att bli störst i Stockholm är lika gammalt som tidningen, 16 år. Sista mätningen 2010 inträffade det för första gången, nu har Metro 551 000 läsare och Dagens Nyheter 531 000.

Ni är ju en gratistidning, räcker det inte att trycka fler tidningar för att bli störst?

Nej, det kan man tro men titta hur det gick för City och Punkt.se som nu i princip inte finns kvar. Att trycka stora upplagor är lätt men att driva en lönsam gratistidning och växa med vinst är desto svårare, säger Metros chefredaktör Per Gunne.

Vi har satsat på de tre storstäderna och under lång tid satsat på journalistik som är relevant för unga vuxna boende i stan. Vi har varit bra på att fånga upp vad folk pratar om och inte bara vad som är på den politiska agendan.

Ska ni fortsätta vara störst?

Ja, och det kommer att bli en tuff kamp framöver. Vi och DN har två vitt skilda modeller på hur man gör en morgontidning.

När de övriga gratistidningarna försvann från Stockholm och Göteborg förändrade Metro sin strategi. Metro har nu avvecklat många mindre städer (som mest fanns tidningen i 100 svenska orter) och istället satsat mer på tre områden: Göteborg och Västsverige, Malmö och Skåne, Stockholm och Mälardalen.

Vi har sparat mycket pengar på att minska transportavstånden, dessa besparingar har vi använt för att trycka och distribuera fler tidningar i storstadsregionerna, säger Metro Sveriges vd Andreas Ohlson.

Det långsiktiga målet vi arbetar mot är att nå en räckvidd på 40 procent i Stockholm, Göteborg och Malmö. I Stockholm är räckvidden nu 36 procent.

De sista procenten är enormt tuffa. Vi vill växa med bibehållen lönsamhet och det kräver att vi får ut minst 50 – 100 tidningar per ställ.

Metro Sverige sålde förra året för 625 miljoner, en ökning med 16 procent (ex barters), och är därmed tillbaka på samma nivå som före krisen. Företaget gjorde en vinst på 110 (48) miljoner kronor. Nyhetstidningen gör den största vinsten sedan 2002, och har nu en vinstmarginal på 17 procent. Enligt Andreas Ohlson växer Metro snabbare än marknaden och ökar sina marknadsandelar i segmenten jobb, karriär och utbildning.

Han ser ingen anledning att höja annonspriserna ytterligare med anledning av de nya räckviddsiffrorna i Stockholm. Prishöjningen för 2011 är redan genomförd.

Nej, vi var redan störst i vår målgrupp 15 – 49 år. Vi har satsat väldigt hårt på storstad de senaste åren och satt priserna efter det.

Metro International omsatte 1 962 (1 943) miljoner kronor förra året och hade ett rörelseresultatet på 106,5 (-176,7) miljoner kronor. Nettoresultatet var 35 (-191) miljoner.

På ett personligt plan är det lite knäckande att Metro Kanada är större och ger högre vinst än Metro Sverige, men som aktieägare är jag glad att konceptet fungerar så bra.

Helt knäckt känner han sig dock inte.

Vi har fortfarande den högsta vinstmarginalen och eftersom andra ägare har en större andel i Metro Kanada levererar vi fortfarande mest vinst netto till Metro International.

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Ämnen i artikeln:

Metro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.