Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro omsätter allt mindre per läsare

Publicerad: 6 Februari 2009, 07:26

Metro saknar förmåga att göra affär av sina läsare. Trots snabb och stark räckviddsutveckling följer inte intäkterna med.


Ämnen i artikeln:

MetroMetro International

I veckan kom Metro Internationals dystra bokslut för 2008. Företaget gör en förlust på 20 miljoner euro, om man tar bort de 35 miljoner euro man fick för minoritetsposten i Metro Sverige som Schibsted köpte i maj.

Omsättningen föll med 11 procent till 295,5 euro. Årets sista tre månader gick det snabbt: ett tapp med 14 procent.
Den 29 januari stängdes spanska Metro.

Sverige är en ljuspunkt, förlusten 2007 byttes mot en vinst på nästan 8 miljoner euro.

Samtidigt rapporterar Metro, år för år, starkt ökad räckvidd värden över. Det bekymmersamma är att marknaden uppenbarligen värderar läsarna mindre och mindre. Är det möjligt att upprätthålla en affär där varje årsläsare bara ger 16 euro, med dagens kurs 168 kronor. Kostnaden för att nå dem tangeras.

Källa: Metros redovisning

{embed class_sfx=-inner&where=category&where_id=17}

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

MetroMetro International

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.