Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro och City ung och kvinna – AB och Expressen äldre och man

Publicerad: 29 Maj 2009, 09:20

Gratistidningarna Metro och City är starkare bland de unga vuxna än bland dem som är på väg mot pensionen. För de stora morgontidningarna är det tvärt om. Bara Sydsvenskan har balans mellan grupperna.


Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Orvesto Näringsliv mäter tidningsläsningen bland de yrkesaktiva, de som tjänade mer än 224 000 år 2007 och är från 23 till 63 år. Materialet är nerbrutet på kvinnor/män och i tioårsgrupper, från 23-33 till 54-63.

Om unga kvinnor är framtiden, så är det bara gratistidningarna som har rätt läsarprofil. I motsatt fålla finns kvällstidningarna tillsammans med affärs- och motortidningar. De är bättre på att attrahera äldre och män.

De stora morgontidningarna når något högre läsartal bland kvinnor än bland män.

Facktidskrifterna speglar arbetsmarknaden. Lärartidningar och vårdtidningar läses i mycket högre grad av kvinnor, teknik och affärstidningar av män.

Och om man betraktar tidskiftsmarknaden så ter sig automatiserad teknik som det enda område där unga läser flitigare än de äldre.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Orvesto Näringsliv

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.