Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro och City framåt i syd och väst

Publicerad: 4 Februari 2009, 21:32

I Göteborg är Metro räckviddsvinnaren. I Skåne stärker både Metro och City ställningen rejält bland läsarna.


Ämnen i artikeln:

GöteborgStockholmOrvestoMetro

Om Stockholmsmarknaden för gratistidningarna backar, så utvecklas den väl bland läsarna i väst och syd.

I Göteborg backar Göteborgs-Posten från 555 000 till 540 000 det senaste året. Det är bland de unga vuxna, mellan 25 och 44 som tidningen tappar en del.

Metro flyttar samtidigt fram positionerna, och ökar räckvidden från 284 000 till 334 000. Tidningen är störst i Göteborg bland de yngsta, men ökar i alla åldersgrupper.

I Skåne ökar Sydsvenskan sin räckvidd, från 296 000 sista mätningen 2007 till 307 000 2008. En viss ökning bland de yngre borde glädja tidningshuset.

Men gratistidningarna tar ett riktigt kliv framåt: syskontidningen City Malmö/Lund ökar från 94 000 till 136 000 – bland de yngsta nästan fördubblades genomslaget. Metro ökade från 267 000 till 297 000.
Nya City Helsingborg har en räckvidd på 36 000 efter knappt ett år.

Syd- och västtoppen:
Göteborgs-Posten – 540 000
Metro Göteborg – 334 000
Sydsvenskan – 307 000
Metro Skåne – 297 000
City Malmö/Lund – 136 000
City Helsingborg – 36 000

De andra medierna har inte tagit danska JP/Politikens svenska gratistidningar på riktigt allvar. Men räckvidden ökar stadigt, det senaste året med nästan 100 000. Nu når de olika editionerna av Lokaltidningen över en halv miljon skåningar.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.