Medievärldens arkiv
Metro lanserar ny digital plattform
Publicerad: 1 november 2016, 07:32
Arbetsgrupp Metro.se. Foto: Pernilla Lundberg
Nya metro.se sjösätts vid årsskiftet.
”Baserat på hur vi ser på framtiden och den marknad vi befinner oss på ansåg vi att vi behövde en snabb, anpassningsbar plattform utan tekniska begränsningar. Därför valde vi att själva ta fram en plattform där vi har förutsättningarna att agera på framtida trender och insikter snabbt och med full kontroll utan mellanhänder eller externa beroenden”, säger Magnus Paulsson CTO på Metro.
Arbetet har gått till så att man byggt om plattformen från grunden. Vilket, enligt ett pressmeddelande, gör att man framöver kommer ”kunna tillgodose det både annonsör och läsare förväntar sig”.
Teresa Stenler, digital utvecklingsredaktör, kommenterar:
”Metro skapar nu en sajt som förändras och är precis så flexibel och snabbfotad vi vill så att vi kan fortsätta ta Metros journalistik till framtiden. Metro är Sveriges största nyhetstidning. Det är något vi är stolta över och som vi är väldigt ödmjuka till och inför.”
Arbetsgruppen bakom den nya digitala plattformen är hämtad inhouse.