Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro har tappat en fjärdedel av omsättningen

Publicerad: 20 Juli 2009, 06:05

Läsandet ökar - men allt annat sjunker för Metro, som tappat 26 procent av sin omsättning under andra kvartalet mot fjolår, 12 procent om man räknar bort det som sålts och lagts ner.


Ämnen i artikeln:

Per Mikael JensenMetro

”Vi arbetar utifrån vår globala strategi att nå vinst på kort sikt och att säkra tillväxt på lång sikt” låter Metro Internationals vd Per Mikael Jensen meddela i kvartalsrapporten.

Det första har företaget fortfarande inte nått trots kraftiga nerdragningar. Rörelseresultatet är en förlust på 1,2 miljoner euro om man tar bort de verksamheter man sålt eller avvecklat. Med dem inkluderade ökar förlusten till 3 miljoner euro.

Det andra ter sig som en utopi. Mot fjolåret har omsättningen minskat med 26 procent, och var under andra kvartalet 60,7 miljoner euro, mot 81,5 i fjol. Rapporten signalerar att den ryska och den latinamerikanska marknaden utvecklas bra, så det är väl där den långsiktiga tillväxten ska komma, när bantningen väl är genomförd.

Ovanpå detta är företagets prognos för intäkterna fortsatt dyster. Men kostnadsjakten fortsätter, meddelar man. Med flykten från den amerikanska marknaden – Pelle Törnbergs Seabay Media har tagit över med ett service- och licensavtal – närmar sig koncernen en också en möjlig vinst: de tre amerikanska editionerna hade under andra kvartalet en omsättning på 3,6 miljoner euro, och en förlust på 1,5 miljoner.

Slående i rapporten är att Metro åter har ökat räckvidden, den här gången med 8 procent. Samtidigt har man minskat den tryckta upplagan i kostnadsjakten. Det betyder att koncernen fortsatt tappar omsättning per läsare i ett rasande tempo.

Vad hjälper det då att vara ”världens största internationella dagstidning”?

Sverige är fortfarande koncernens bästa marknad, trots en minskning av omsättningen med 31 procent. Metro Sverige gör en liten vinst. Se separat artikel.

Den nordeuropeiska marknaden i övrigt, Danmark, Holland, Ungern, omsatte andra kvartalet i fjol 18 miljoner euro, något mindre än Sveriges 19,3 miljoner, men har minskat mindre och är nu större med 16,6 miljoner euro. Rörelseresultatet minskade till 788 000 euro, en marginal på 5 procent, mot 2,5 miljoner och 14 procent i fjol.

Den stora skillnaden mellan Sverige och Danmark-Holland-Ungern är omsättningen per läsare. I Sverige var den 88 kronor andra kvartalet, i de andra tre i genomsnitt 54 kronor.

Med spanska Metro nerlagd och portugisiska såld går Metro i södra Europa med en liten rörelsevinst. Frankrike är Metros största läsarmarknad. Enligt kvartalsrapporten har läsningen av tidningen ökat, också per exemplar, och är nu 3,4.
Men intäkterna faller i alla fall, med 10 procent.

Metro fortsätter att satsa på nätet. Verksamheten rör sig i rätt riktning, andra kvartalet ökade intäkterna mot i fjol med 100 000 euro till 298 000. Kostnaderna för skötseln av sajterna minskade med drygt 400 000 till 463 000 euro. Men istället ökade de gemensamma kostnaderna från 341 000 euro i fjol till 1,2 miljoner andra kvartalet i år.
Sammantaget ökade förlusten till 1,67 miljoner euro.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

Per Mikael JensenMetro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.