Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag23.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro Finland stärker Sanomas gratistidningsflotta

Publicerad: 11 Augusti 2006, 07:17

- Affären ger Metro International möjligheter att omfördela resurser till andra marknader. Så säger Pelle Törnberg, vd på Metro International, i ett pressmeddelande sedan finska Sanoma köpt Metro Finland.


Metro Finland ges ut i 18 städer i södra delarna av landet. Antalet läsare uppges till 346 000, de flesta i Helsingforsområdet.
Metro Finland kommer att från och med den 1 september vara en del av Sanomas affärsverksamhet för gratistidningar, Sanoma Kaupunkilehdet, och ges ut parallellt med företagets gratistidning Uutislehti 100.  Enligt Sanoma kompletterar de båda tidningarna varandra både vad gäller spridningsområde och målgrupp och stärker mediekoncernens position som utgivare av gratistidningar i Uusimaa-området (södra delen av Finland runt Helsingfors).
– Metro är ett utmärkt komplement. Vi kommer nu att kunna erbjuda annonsörerna bredare och mer målinriktade kanaler och optimera täckning och innehåll efter läsarnas behov, säger Niko Ruokosuo, Sanoma Kaupunkilehdets ordförande, i pressmeddelandet från den finska tidningskoncernen.
Metro Finland har 39 anställda. Nettoomsättningen var i fjol strax under  5,8 miljoner euro. Vad Sanoma betalar för Metro Finland har itne framgått.
Affären utgår från ett franchiseavtal, som innebär att Metro International kan behålla sin nuvarande räckvidd globalt, vilket är viktigt för internationella annonsörer. Metro finns i 92 större städer i 20 länder och på 19 språk.
Försöken att få kommentarer till affären från Metrohåll har varit förgäves.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.