Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro-debatten: Myten som leder till de goda siffrorna

Publicerad: 2 September 2009, 05:14

Riksdagsman Gunnar Andrén underkänner Stefan Meleskos argumentering om Metro Stockholm, om distributionsavtalet med SL inte var så avgörande, varför skulle man då slå vakt om det med näbbar och klor?


Ämnen i artikeln:

DistributionMetro

DET ÄR BRA MED FOLK  som tror på vad de själv säger. Ändå: Tror Stefan Melesko ?på vad han själv påstår??

Låt mig notera att jag talar om Metro i Stockholm, Melesko väljer – jag kan? förstå varför – att tala om hela Metro-koncernen. Påminner om sentensen?”Argumenten svaga, tala om något annat”.?  Om Melesko likväl har rätt – och trots att han råkar skriva om ”Metros? förmånliga distributionsavtal i Stockholm” – att Metros monopolavtal med SL för? distribution av tidningar/annonsblad i tunnelbanan inte skulle vara avgörande ?för Metros framgång, varför värnar Metro då med näbbar och klor om detta ?(hemligstämplade och förlängda) avtal??

Det Melesko skriver om sjunkande täckningstal för DN och SvD i Stockholm är korrekt. Har någon sagt något annat?? Men varför har Metro inte samma framgång i andra städer där också tunnelbana ?finns men Metro saknar ”SL-avtal”??

Och varför har svenska Metro inte motsvarande framgångar som i Stockholm på ?andra håll i Sverige – där ju dessvärre också sjunkande täckningstal för? prenumererade morgontidningar föreligger?? (Jag diskuterade tidningarnas sjunkande täckningstal hos yngre människor med?Kjell Bohlund i en debatt på SvD:s ledarsida där jag då var skribent redan i ?slutet av 1970-talet, för trettio år sedan; Bohlund bestred problemen; tyvärr? fick jag rätt.)??

Stefan!? Res till Göteborg, Malmö, Norrköping, Eskilstuna eller Karlstad (inte till de orter norr om Dalälven där Metro drar sig ur) och leta efter skillnader? gentemot Stockholm. Vad tror du att du finner??  Jo, en sak gäller för samtliga orter: De saknar tunnelbana och? Metro saknar därför exklusivavtal vad gäller distribution av gratistidningar.?  Den otäcka konkurrensen på lika villkor om läsare och annonsörer gäller.?

Metros framgång i Stockholm, och orsaken till att konkurrenterna efter ?hundratals miljoner förluster dragit sig ur,  är därför en annan än Melesko ?påstår.??

Tag tunnelbanan från Gamla stan någon gång, Stefan!?  Då möter du verkligheten.?  Då skall du upptäcka att den myt du föraktfullt talar om är just verklig.?  Det är just den myten som leder fram till dina siffror.??
Gunnar Andrén

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

DistributionMetro

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.