Få hela storyn
Starta din prenumeration
Medievärldens arkiv
Publicerad: 8 juni 2016, 06:08
Metro tar fram en ny nativeredaktion som vill bli den mest kreativa i så väl print, digitalt som i sociala medier.
Metros sociala medier-redaktör Tomas Lundin flyttar från redaktionen till en helt ny avdelning för branded content. Där ska han tillsammans med nyrekryterade nativespecialisten Ricki Petrini, med bakgrund från bland annat Improveme.se, analytikern Charity Odum, säljaren Anton Stiglund, webb-tvspecialisten Adam Hogbring och tidigare DN-redaktören Mattias Bergman bygga upp vad som har som mål att bli Sveriges mest kreativa nativeredaktion, för både print, digitalt och socialt.
I Medievärlden Premiums senaste ranking av riksmediernas närvaro i sociala medier är Metro etta. Rörligt material och nya webbteveformat som Fråga mig och Så får du mig att känna är viktiga faktorer bakom förstaplatsen. Därför blir rörligt också en viktig del i nativeaffären framöver. Men det handlar också om att vara transparent för både läsare, tittare och kund.
Metros självklara mål är att vårt nativematerial ska vara minst lika uppskattat av läsarna som vårt redaktionella material, säger Eric Ljunggren, chefredaktör i ett pressmeddelande.