Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Metro borde vetat bättre om bantning

Publicerad: 18 September 2012, 06:25

Konsumentverket (KO) anser att Metro borde ha förstått att en bantningsannons inte kunde hålla vad den lovade och därmed var olaglig.


Ämnen i artikeln:

MetroKonsumentverket

Tidningar som publicerar sådana annonser har ett så kallat medverkansansvar. Nu ger KO Metro en chans att förklara sig innan ytterligare åtgärder vidtas.

Annonsen ifråga gjorde reklam för bantningsmedlet Algodril, som utlovar snabb viktnedgång utan hjälp av motion eller ändrat kostintag. Den innehöll också före- och efterbilder med tydliga skillnader. Potentiella kunder kunde välja mellan olika kurer, där den starkaste sades kunna ge en viktnedgång på 35 kg.

Konsumentverket anser att Metro borde ha upptäckt att annonsen var vilseledande och att man genom att införa den i tidningen är medverkansansvarig för den otillbörliga marknadsföringen.

I våras utfärdade KO ett förbudsföreläggande mot Aftonbladet efter att tidningen publicerat en nästan identisk annons från samma företag, men med namnet Removyl på bantningspreparatet.

Enligt 10 § första stycket marknadsföringslagen (2008:486) får en näringsidkare vid marknadsföring inte använda sig av felaktiga påståenden eller andra framställningar som vilseleder om näringsidkarens egen eller någon annans näringsverksamhet.

Ämnen i artikeln:

MetroKonsumentverket

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.