Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

”#Metoo-kampanjen lyser starkast 2017”

Publicerad: 28 December 2017, 07:45

Christofer Ahlqvist, chefredaktör på Göteborgs-Posten.

Göteborgs-Postens chefredaktör Christofer Ahlqvist om varför #metoo och den pressetiska debatt som följde var årets viktigaste mediehändelse. Och om hur mediernas förhållningssätt till de pressetiska reglerna kan komma att bli en viktig kommersiell fördel.


Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Vad var årets stora mediehändelse?

– #Metoo och den pressetiska debatt som följde. Dels för att intresset från allmänheten var enormt, dels för att det fått riktiga konsekvenser både bland medier och i andra branscher. För oss utgivare har det också fått upp pressetiken som en viktig och tydlig fråga, om vi bara lyckas förklara hur vi tänker och vikten av just pressetik så menar jag att det också kan vara en av våra främsta kommersiella fördelar framöver.

Vad var årets viktigaste publicering?

– Jag tycker att det är väldigt svårt att peka på en enda publicering, för det beror otroligt mycket på vad man lägger in i betydelsen av ordet viktig. Om vi tittar på granskning av makten ligger skandalen på Transportstyrelsen högt upp. Om man om några år tittar bakåt i tiden tror jag att ovan nämnda #metoo-kampanj lyser starkast 2017. Samtidigt finns det många reportage som ger upprättelse för den enskilda individen som vår egen long read om Instagramupploppen i Göteborg.

Vad var sämst under året?

– Allt hat och hot som riktar sig mot journalister. Det kommer inte stoppa journalistiken men att tvingas lägga resurser på säkerhet som i stället skulle kunna lagts på journalistiken är en nödvändig men tråkig konsekvens.

Om du ska titta framåt; vad kommer prägla branschen nästa år?

– Data kommer att fortsätta att påverka både journalistiken och marknadsarbetet, framför allt i churnarbetet för de tidningar som har läsarintäkter som huvudspår.

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Ämnen i artikeln:

Göteborgs-Posten

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.