Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag20.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Melesko: Båda vinner – men Punkt SE var ändå inte helt rätt

Publicerad: 19 Maj 2008, 11:26

Så kom den väntade strukturaffären. En övertalig gratistidning försvann och som alla trodde, så var det Punkt SE som gav upp. Jakten på en prestigemässigt acceptabel exit hade krönts med framgång.


Jag trodde att Schibsteds representanter på presskonferensen skulle säga att dagens affär egentligen var beviset för att man gjorde rätt som startade sitt i grunden dödsdömda projekt.

Men en av anledningarna till att det nu läggs ner var tvivelsutan att det just var ett projekt lanserat av en svenska ledningen som såg sig som ”Masters of the Universe” då Punkt SE sjösattes tillsammans med Sveriges hittills sämsta  TV-kanal.

Det finns några slutsatser som kan dras redan nu efter dagens nyheter:

? Situationen kan betecknas som en ”båda vinner”, i varje fall ur ett aktieägarperspektiv! Metroaktien är upp med 7,9 procent jämfört med i fredags och Schibsted-aktien stiger med ungefär lika mycket nämligen 8,2 procent.

? Priset för att slippa förlora ytterligare 200 miljoner på årsbasis och ändå få något tillbaka blev 350 miljoner för 35 procent av Metro Sverige. Metro (globalt) ägs till 40 procent av Kinnevik och denna post var vid årsskiftet värd 1,140 miljarder kronor. Och med dagens ”kursrace” har värdet stigit till ungefär 1,5 miljarder. Så affären stärker Kinneviks balansräkning

? Kinnevik ser inte länge Metro som en av familjeklenoderna. Ett bra pris och mer kommer att säljas av det som inte kommer att läggas ner. Man vill ha profit centers inte loss centers.

? Schibsted, dvs SvD och Aftonbladet får som delägare i Metro ett intressant partnerskap på flera annonsmarknader. Jag tror t.ex att Impact kommer att avvecklas. Aftonbladet tillsammans med Metro riks blir mycket starkare.

? Bonnier förlorar i konkurrenskraft genom dagens affär. Det av dem önskade monopolet blev plötsligt mindre sannolikt, men ökar förmodligen benägenheten hos Bonnier-ledningen att betala ett högt pris för Gisab (Mitt i-tidningarna)
Stefan Melesko

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.