Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag30.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Melesko/analys: Gisab ger Bonnier en möjlighet till revansch

Publicerad: 11 Februari 2008, 14:04

Gratistidningarna i Gisab är till salu. Det ger såväl Bonnier som Schibsted en ny chans på Stockholmsmarknaden.


DEN BÖRSNOTERADE danska mediekoncernen Söndagsavisen med en total omsättning på 1,7 miljarder Dkr har problem. Lönsamheten faller och på Jyllands-Postens hemsida beskrivs företagets fjolår som en utmärkt illustration till ”Murphy’s law”. Det vill säga allt som kan gå fel går fel.

Jämfört med resultatförväntningarna på kanske 170-190 miljoner Dkr blev utfallet cirka 30 miljoner. För att ”rädda” situationen ska man sälja hela den svenska verksamheten – Gisab – som bland annat ger ut Mitt-i-tidningarna. Märkligt eftersom den svenska verksamheten egentligen svarar för hela överskottet. Mycket riktigt så förs aktien över på obs-listan på den danska börsen och kursutvecklingen under 2007 var minus 75 procent.

SÖNDAGSAVISEN HADE under 90-talet ett äventyr ihop med Bonniers (Marieberg). I ett gemensamägt bolag fanns förortstidningar i Stockholm och en av de sämsta tidningsliknande produkterna som kommit ut på svenska, nämligen Avisen. Chef för de förortstidningar som ingick i verksamheten var Anders Kvarby (!), som därefter återfanns på Metro och idag är VD på City.

1999 sålde Bonniers sin andel (50 procent) till danskarna och fick betalt i aktier då motsvarande ett värde på 270 miljoner SEK. Eftersom ”verksamheten inte ingår i vår kärnverksamhet” sade Thomas Axén (enligt TT i december 1999). Ett märkligt uttalande med tanke på att DN genom åren borde ha eftersträvat en stark ställning på Stockholmsmarknaden. Men sedan slutet på 80-talet har man konsekvent övergivit den strategin och därför bland annat släppt fram allehanda gratistidningar.

STOCKHOLMSMARKNADEN är synnerligen misskött av Bonnier-koncernen, men nu finns en chans till revansch.

Gisab är moderbolaget för Söndagsavisens gratstidningar i Sverige. Vilket värde har rörelsen? Med ett kassaflöde på kanske 25 miljoner per år så borde priset ligga någonstans mellan 200 och 300 miljoner.

Vilket företag kommer då att köpa Mitt-i-tidningarna? Ja, Bonniers kanske borde göra ett försök att rätta till alla misstag på Stockholmsmarknaden, men jag är osäker på den nya Bonnier-ledningens engagemang och villighet att investera i dagstidningsverksamheten.

Schibsted har här en chans att verkligen pressa Bonniers på huvudstadsmarknaden och priset bör inte vara orimligt om man lägger ner punktSE.

Ett annat alternativ kan vara SDR (Svensk Direktreklam) som också ger ut lokaltidningar i Stockholm genom Innerstadspress, men deras finansiella muskler är svagare än de andra pretendenternas.

Schibsted och SDR har mest att vinna, men Bonniers mest att förlora.
Stefan Melesko

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.