Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Medievärldens arkiv

Medvind för Eskilstuna-Kurirens digitala satsning

Publicerad: 17 oktober 2017, 10:36

Jenny Hoflund Bergvall, Sörmlands Medias marknads-och försäljningschef.

Sedan årsskiftet har lokaltidningen ökat andelen betalande läsare med 160 procent. UPPDATERAD


Medievärlden har tidigare rapporterat om framgångarna för Sörmlands Medias nyhetsappar som släpptes i juni i år. Bara Eskilstuna-Kurirens app har i dag laddats ned av 12 000 personer.

I samband med lanseringen av appen började Eskilstuna-Kuriren också erbjuda läsarna en ny sorts surfprenumeration med lägre pris. Erbjudandet gav surfprenumeranterna tillgång till samtliga artiklar på ekuriren.se för 99 kronor i månaden. Samtidigt började man också arbeta mer datadrivet på tidningen. Och satsa än mer på det lokala.

Nu konstaterar Eskilstuna-Kuriren att kombinationen av den digitala satsningen och det nya erbjudandet gett resultat. Sedan årsskiftet har tidningen ökat andelen betalande läsare med 160 procent. Även på systertidningen Katrineholms-Kuriren går det bra. Där ligger samma siffra på 130 procent.

Jenny Hoflund Bergvall, privatmarknadschef och tillförordnade företagsmarknadschef på Sörmlands Media där titlarna Eskilstuna-Kuriren, Södermanlands Nyheter, Katrineholms-Kuriren och Strengnäs Tidning ingår, tror att anledningen till ökningen är ett fokuserat arbete på såväl den redaktionella som den kommersiella sidan.

Hon lyfter fram fem punkter som särskilt viktiga:

- Innehållsmässigt har det handlat om att producera det innehåll som våra kunder är beredda att betala för. Vi jobbar därför hela tiden i realtid med analys av köp och andra nyckeltal.
- Vi adderade ett nytt prenumerationspaketet surfpaketet för 99:-/mån som endast innefattar digitalt material på sajterna.
- Vi satsade på en stor lanseringskampanj i ett flertal marknadsföringskanaler.
- Vi införde Klarna som betalleverantör vilket gett avsevärd positiv effekt för försäljningsutvecklingen.
- Dessutom ser vi att frekvensmodellen upprätthåller trafiken på ett bra sätt.

I en intervju med Medievärlden tidigare i höst berättade Sörmlands Medias onlinechef Jens Werner att nästa steg är att införa ämnespushar som sport samt pushar efter geografi.

Läs också

Sörmlands Medias nyhetsappar når 20 000 användare

Framgång för KK:s nya app

Linnéa Kihlström

Redaktör och reporter

linnea.kihlstrom@dagensmedia.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.