Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag29.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medievärlden Special: Världens medier utmanar

Publicerad: 29 Maj 2008, 12:03

I nya numret av Medievärlden bjuder vi på en 24 sidor special om mediernas villkor i fyra länder. Vi har besökt Kairo, Caracas, Bombay och Umeå. Delar av materialet har också översatts till engelska och publiceras i en fristående bilaga.


Världens medier utmanar.

I takt med att analfabetismen trycks tillbaka och levnadsstandarden höjs, snurrar tidningspressarna snabbare.
Diktatorer och militärregimer har allt svårare att undertrycka åsikter och information. Även om det fortfarande går att stoppa en tidning, stänga en tv-station och fängsla en redaktör, så är det svårare att hejda bloggare med mobilkameror och en vetgirig publik vid datorerna världen runt.

Samtidigt är medierna utmanade.

I välståndsdemokratierna trängs dagstidningarna hårt av medieflödet på nätet och via mobilerna. Annonsmiljarderna tar andra vägar än in på pappret. Underhållning och skvaller är mer lönande än analys och obekväma fakta.
Men med hjälp av den digitala tekniken tar de klassiska mediehusen och nyhetsredaktionerna ny position och vitaliserar såväl nyhetsförmedling och debatt som demokratin.

Medievärlden har åkt till fyra städer där medierna spelar en central roll i utvecklingen.

Kairo – i Egypten med tidningar och bloggare klämda mellan militärregim och konservativa religiösa grupper.
Caracas – i Venezuela med en president som vill ha landet och dess medier med på sin vagn.
Bombay – i supertillväxtens och superklyftornas Indien där tidningarna har problem med att ta betalt, och med trovärdigheten.
Umeå – i rika, glesbefolkade Sverige, där tidningsupplagorna sakta viker och politikerna känner sig obevakade?

Vi har talat med redaktörer, journalister, entreprenörer och marknadsförare – om svårigheter och förtryck, om utmaningar och möjligheter.
Och vi har talat med mediekonsumenterna, om deras vanor och förväntningar på och kritik av medierna.

Axel Håkansson, Kairo
Ylva Carlsson, Caracas
Mikael Marklund, Bombay
Karin Lindell, Umeå
Axel Håkansson

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.