Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag03.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medievärlden i Varberg: Här modereras sajternas kommentarer

Publicerad: 12 Februari 2009, 15:26

Interaktiv Säkerhet i Varberg modererar inläggen på ett antal stora mediesajter i Sverige och Norge. Men man tar gärna på sig uppdrag i Finland och Danmark också.


Ämnen i artikeln:

ExpressenSvenska Dagbladet

Reportaget publicerades i senaste numret av Medievärlden på papper.
Om man promenerar in mot centrum från Varbergs fästning och tar sikte på stadens stora torg kommer man till en annan av stadens bastioner. I ett av hörnhusen ligger företaget Interaktiv Säkerhet. Uppmärksammat och omdebatterat, inte minst bland journalister, för att mediehus givit företaget uppdrag att hålla pressetisk ordning bland artikelkommentarer och bloggar.

Det som väckt bestörtning är att hädanefter ska inte allt som publiceras under tidningens namn undergå bedömning på och av den egna redaktion. Ut marscherar ”webbens etiska stormtrupp” som Jahn G Forsberg, chef för GT:s modereringsgrupp, skrev om sitt gäng i ett avskedsbrev.

Interaktiv Säkerhet grundades för lite mer än två år sedan och växer så det hörs. Företaget tar in den ena kunden efter den andra.

– I de allra flesta fall är det vi som kontaktar  och i höstas lossnade det, säger vd:n Klas Karlsson.

Nyligen beslutade Expressen/GT/Kvälls-posten och Svenska Dagbladet att köpa företagets modereringstjänst för kommentarer och bloggar. Och när Medievärlden besöker Varbergsföretaget har ett nytt kontrakt just undertecknats.

Den här gången med ”den största” i Norge, VG. Sedan tidigare är norska TV2 kund liksom Schibstedägda dejtingsajten Moteplassen, norsk syster till svenska Mötesplatsen. Båda drivs från Varberg.

Interaktiv Säkerhet med i dag nio kunder i den svenska medievärlden ser bortom landgränser, och då inte bara mot Norge utan också mot Danmark  och ännu längre. På hemsidan  står det att företaget åtar sig uppdrag på svenska, norska, danska och engelska.

Enligt Klas Karlsson är inte heller Finland en omöjlig marknad.
– Vi har inga problem att anställa finsk arbetskraft. Från framför allt  Mark och Borås får vi otroligt mycket ansökningar på finska, säger han.

Att få folk som klarar språken är alltså inga problem. Redan nu har man dansk personal.

Men de olika medieetiska reglerna och  kulturerna?  Så lika är de väl inte?
Inte så olika heller, kontrar Klas Karlsson.

Det är enligt honom naturligt att ha uppdragsgivare från flera olika länder.

Att inte blanda kunder på olika språk hos en moderator är också viktigt, liksom att en moderator inte arbetar med fler än fyra uppdragsgivare, större och mindre.

– När det gäller medieetik och kulturen i de olika länder som vi jobbar med, och kan tänka oss jobba med, kan det ibland finnas tydliga skillnader.

– Det är därför som vi inte vill att de som jobbar med medieaktörer i till exempel Norge också jobbar med aktörer i Sverige. Det skulle kunna påverka bedömningsnivåerna på ett felaktigt sätt.

– Däremot skiljer det inte mycket mellan de svenska aktörerna.

Strategin för att ta hand om en ny kund – oavsett språk – är  mycket medsittning, det vill säga den som har direktkontakt med och ansvaret inför kunden sitter tillsammans med den som modererar.

I alla fall i början tills alertheten skärpts. Det är framför allt den som behöver övas upp sedan etiska regler och lagar har pluggats in. En intensiv dialog med kunden är jätteviktigt, så att önskemålen sitter om var just den kundens gränser går.

På Interaktiv Säkerhet gillar man att uppdragsgivarna hör av sig.

-Vissa är väldigt aktiva, säger Klas Karlsson utan underton.

Justering, som man kan kalla det så, av gränserna för en beställd modereringen,  kan följa på exempelvis ett skifte av ansvarig utgivare eller då bevakningen i vissa lägen och under speciella omständigheter behöver skärpas.

De som jobbar för Interaktiv Säkerhet är mellan 30 och 45 år. Många av dem har sin bakgrund i Lunar-Storm, där Klas Karlsson för övrigt en gång var säkerhetschef.

Några förmågor är yngre och har som han säger växt upp med community. Med lätt förvåning i rösten berättar Klas Karlsson hur lätt det är att få välutbildad personal.

– Vi får enorma mängder ansökningar. Man tror inte att det är sant. Och i Varberg, säger han.

Ingen anställd pendlar. Det skulle för övrigt vara opraktiskt eftersom de 28 som jobbar på företaget går i skift för att kunna täcka in alla årets dagar mellan klockan 07.00 och 00.00, någon timma  kortare på helgerna.

– Utan skiftarbete hade vi fått vi fått diskussioner inför varje storhelg, säger  Klas Karlsson.
De som jobbar med moderering är lärare, ekonomer och  socionomer räknar Klas Karlsson upp. Själv är han  utbildad lärare men lade skolböckerna på hyllan för att vara med och starta konsultbolag för att bland annat affärsutveckla sajter.

Det var ur det bolaget som det då för drygt två år sedan blev Interaktiv Säkerhet. Personalen utbildas genom huskurser som Fojo anordnar och när de kniviga fallen  dyker upp diskuterar  de som har kundansvaret med varandra. En bra kompetensutveckling, konstaterar Klas Karlsson.

Och vad krävs det av de anställda mer än kunskap i lag och etik?

Att de kan fatta egna beslut, att de har administrativ känsla, att de är duktiga på språk och, framför allt, att de kan kommunicera med uppdragsgivaren, säger  Klas Karlsson.

Interaktiv Säkerhets arbetsmodell är att ha kontroll varje timme. Men modereringen  är också händelse-styrd. Exempelvis skapade kriget i Gaza mycket interaktivitet och satte stor press på systemet. Andra gånger som moderatorerna får mycket att göra kan vara när en känslig fråga behandlats i ett tv-program eller om det är en ny lag på gång.

Interaktiv Säkerhet har löpande avtal med sina kunder. Uppsägningstiden är sex månader, vilket enligt Klas Karlsson är bra ”personalmässigt”. Kunderna betalar utifrån begreppet belastning per timme.

Kan ett företag som Interaktiv Säkerhet växa sig alltför stort?

– Så länge vi kan säkerställa kvaliteten i våra uppdrag är det inget problem att växa oss större.

mvredaktion

Ämnen i artikeln:

ExpressenSvenska Dagbladet

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.