Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag27.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Medievärlden i Preston: För LA Times nya webbteam är artiklar bara en bonus

Publicerad: 3 Februari 2009, 13:05

För webben sätter LA Times ihop ad hoc-team bestående av databasredaktörer, interaktiv teknologiredaktörer och grafikredaktörer. - Det resulterar ofta i artiklar i ett senare skede, men det är inte fokus, säger Eric Ulken, tidigare redaktör för interaktiv teknologi på LA Times.


Eric Ulken ger tre exempel på den nya formen av journalistik:

1. Efter en tågolycka i Kalifornien började en grupp samla information om de omkomna i ett Google Spreadsheet (som låter flera personer lägga in information samtidigt i realtid) och en annan grupp byggde upp ett utseende för en undersajt. Resultatet blev en sajt med bilder och basinformation samt möjlighet för vänner och bekanta att skriva minnesord, memorials. När materialet lades ut fanns bara hälften av de omkomna med, men nu är alla 25 utlagda, och tusentals memorials har skrivits.

– Det har gett väldigt mycket trafik. Det är lokalt, breaking och kraftfullt, och det är helt klart journalistik, säger Eric Ulken

2. LA Times har gjort en liknande sajt för dem som dött i Irak och Afghanistan. Ett databasteam har samlat in data från myndigheterna om människor i spridningsområdet som dött och var de är begravda. Sedan har de lagt till basinformation om personerna, bilder och möjlighet att skriva minnesord.

– Om du söker på deras namn är det stor chans att LA Times hamnar i första träfflistan, säger Eric Ulken.

3. Hundägare i USA måste registrera basinformation om hundarna. Ett team från LA Times har skapat en sajt med de populäraste hundraserna. För varje postnummerområde visas de populäraste raserna som en topplista och de populäraste namnen som ett taggmoln.

– Den har fortsatt driva mycket trafik och dessutom resulterat i många artiklar. Skulle gå att göra på andra saker som namn på nyfödda bar exempelvis, säger Erik Ulken.

Dessa exempel och fler på: http://delicious.com/eulken/portfolio

Axel Andén

axel.anden@almatalent.se

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.