Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediesäljare att hyra – ny företagsidé

Publicerad: 23 April 2007, 13:01

På den heta säljarmarknaden öppnar bemanningsfirman Media Sjutjugo idag. Affärsidén är att hyra ut säljare, marknadsförare, projektledare och företagsledare.


Media Sjutjugo är Björn Lorentzi och Magnus Wallén, med erfarenheter senast från Stockholm City och företagskonsultande. Om några år räknar de med att ha 40-50 anställda och ett drygt 30-tal underkonsulter för snabba uppdrag.

Företaget ska uteslutande syssla med att hyra ut kompetens på begränsad tid, inte blanda med rekrytering och headhunting.

Idag finns det inga anställda och inga kontrakterade kunder.
– Men vi byggt upp kontakter både med uppdragstagare och med uppdragsgivare. Alla gillar idén, säger Björn Lorentzi.

Vad ska ni nå i omsättning det första året?
– Vi har inget sådant mål.

Men har ni kapital i ryggen så att ni klarar en inkörningsperiod?
– Ja. Så det räcker. Det beror på hur verksamheten växer.

Hur stor del av marknaden räknar ni med att ta?
– Bara i Stockholm arbetar det 3-4000 mediesäljare. Det är vår första marknad. När vi byggt upp oss till 40-50 anställda ska vi arbeta över hela landet. Så det kommer inte att vara så stor del.

Varför Media Sjutjugo, vad betyder namnet?
– För alla som sysslar med skidåkning, snowboard, skateboard, bmx och sådant är det självklart: att man snurrar två varv.
– Vi vill markera att det här är något nytt i vår bransch. Det kräver lite mod hos konsulten och den som hyr. Men lyckas det är det en otroligt skön känsla.

Aha, n u känner jag mig gammal. Men, har ni själva gjort en sjutjugo?
– Nej ? inte i någon av dessa disciplinerna.

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.