Få hela storyn
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag16.04.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Medievärldens arkiv

Mediernas roll i Gömda-debatten på PK

Publicerad: 20 Januari 2009, 09:48

Har medierna hållit Liza Marklund om ryggen? Är det därför det tog så lång tid innan Monica Antonssons motbok Mia, Sanningen om Gömda uppmärksammades? Det var de frågor panelen och i viss mån publiken skulle reda ut då Publicistklubben i går hade debattkväll.


Ulrika Knutson gjorde vad hon kunde för att kvällen skulle hålla sig till ämnet, men debatten tenderade ändå att av och till  hamna i frågan vad som är sant och vad som är lögn i de båda böckernas skildringar.

Johanna Kvarnsell från Södermanland Nyheter berättade  om hur tidningen publicerade utifrån nyhetsvärdet den 6 december och om hur förvånad redaktionen blev när riksmedierna inte hängde på. Det blev tyst, sade hon.

Tyst höll det nästa på att bli också på PK. När man försökte ringa in folk till paneldebatten fanns det ingen entusiasm bland uppringda för att delta. Den senaste veckan har medierna kommit på bannan, uppiskade av bloggosfären, och intresset har blossat.

– Bloggnätverken gör större scoop än journalister, sade Leo Lagercrantz på Newsmill nöjt  och fick instämmanden av Gabriel Byström på Göteborgs-Posten:

– Bloggosfären är enormt uppfordrande.

Lite senare underströk han att det tack vare bloggarna blivit lättare att få upprättelse och efterlyste samtidigt en mer talangfull mediemetodik. Han konstaterade att  ”vi ” (gammelmediernas journalister) måste vara ännu noggrannare  och snabbare.

Huruvida det finns en kollegialitet med Liza Marklund och att det är den som hållit gammelmedierna tillbaka i rapporteringen var det bara en av panelisterna som någon mån vidgick, Jan Helin, Aftonbladets ansvarige utgivare.

Hela debatten liksom en inledande intervju med tillträdande radiochefen Mats Svegfors finns på PK:s hemsida.
Karin Lindell

mvredaktion

Dela artikeln:


Dagens Medias nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.